Energidricka
18.04.2017
Vad skulle kunna hända om jag drack 3-4 liter powerking eller nån annan energidricka på en gång? Eller nästan på en gång då. Vet att det är farligt men vad är det som kommer hända 99

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.04.2017
Hej 99!
Bra att du frågar, för jag har hört en del skolhälsovårdare, räddningspersonal och läkare som antingen ojjat sig över tonåringar som sökt hjälp för att de druckit för mycket energidryck, eller blandat den med alkohol, eller som oroar sig för hur unga ska må efter en längre tid av hög konsumtion av energidrycker. Jag har till och med varit med en gång när en tonåring kollapsade av koffeinförgiftning och fick föras till akuten i ambulans.
Den typiska energidrycken är en söt läskedryck som innehåller koffein, glukuronolakton, taurin och B-vitaminer. Där är det framförallt koffeinet som man kan överdosera så att man får koffeinförgiftning. Så här säger Livsmedelsverket i Sverige om koffeinförgiftning:
"Effekter av koffein
Koffein kan ge ökad vakenhet och mental aktivitet men gör oss inte smartare. Koffein stimulerar andning och hjärtverksamhet och vidgar perifera blodkärl. Koffein har en diuretisk effekt, det vill säga är vätskedrivande. Som läkemedel har koffein bland annat använts för att stimulera andning hos nyfödda. Tabletter mot "tillfällig trötthet" som innehåller 100 mg koffein finns att köpa på apotek.
Om koffeinintaget överdoseras kan detta leda till sömnproblem, huvudvärk, ångest och oro, yrsel och hjärtklappning. Stora intag av koffein kan ge illamående, kräkning och diarré. Vid en allvarlig överdosering ses effekter som upprepade kräkningar och stora urinmängder, vilket kan leda till störd vätskebalans. Hur mycket koffein den enskilda individen tål varierar. Ett högt koffeinintag under lång tid kan leda till viss tolerans mot en del av de farmakologiska effekterna. Det har angivits i vetenskaplig litteratur att 20 mg koffein/kg kroppsvikt kan ge lindrig förgiftning, detta motsvarar 1200 mg (=1,2g) för en person som väger 60 kg. Allvarlig eller dödlig förgiftning kan uppstå efter intag av 150 – 200 mg/kg kroppsvikt, vilket motsvarar 9000–12000 mg (9–12g) för en person som väger 60 kg.
Giftinformationscentralen har följande gradering av koffeinintag och förgiftning: Hos vuxna klassificeras de symtom som uppkommer efter intag av 1-2 g koffein som lindrig förgiftning, 3 g som medelsvår, 6 g som allvarlig och 10 g som mycket allvarlig förgiftning. (December 2009)" https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/drycker-och-alkohol/energidrycker-fordjupning
Att vara redigt påverkad av koffein skulle kanske kunna beskrivas med österbottniska termer som att bli hispig, virrig, hysteriskt aktiv eller "gå på övervarv". Det lyckas ju vissa helt ovana bli redan av EN KAFFEKOPP, så varför inte redan av en burk energidryck. Och visst har vi sett alldeles för många tonåringar med burk i handen som fnittrar fånigt, stirrar vilt omkring sig, inte kan sitta stilla i klassen, inte kan somna på kvällen osv... Av för mycket kaffe (jämfört med vad man är van vid) brukar folk säga att de får hjärtklappning, halsbränna (brystbränno) och sur mage, medan förgiftning alltså är allvarligare.
Om man nu kollar på Powerking energidryck, så hittade jag uppgifter om att den innehåller 32 mg koffein per deciliter. Det ger ungefär 0,32 gram koffein av 4 st 25 centilitersburkar, så 13 burkar (eller 3,25 liter och 1,04 gram) räknas som lindrig förgiftning. Räknade jag rätt nu? http://www.gp.se/livsstil/konsument/gp-granskar-energidrycker-1.1119107
MEN, då måste vi ju komma ihåg att vi alla reagerar olika på koffein bland annat beroende på hur pass vana vi är vid koffein, hur mycket vi väger, hur vi individuellt reagerar på gifter osv. Sällan är ju barn och unga lika vana vid koffein tex via kaffe eller te som vuxna, vana kaffedrickare kan vara. Och överlag har nu koffein aldrig egentligen visat sig ha några andra positiva effekter än lite uppiggning - man blir tex inte smartare av det, som sagt. Lika gärna kunde man väl gå ut på trappan i friska luften en stund istället för att sätta pengar på energidrycker, eller hur (om jag får låta som en gammal tant ;))? Och dessutom slipper man ju finnarna pga av alla konserveringsmedel och E-ämnen i energidryckerna, slipper kalorierna de innehåller, slipper att kolsyran sliter på tandemaljen och ger gas i magen...'
Summa summarum skulle jag nog inte rekommendera att pröva hur mycket energidricka man tål.
Hälsar Liselott