Färga stickat
21.02.2014
Kan man färga garn? Har en mössa som är gul och vit randig som ja tycker väldigt mucket om, men nu undrar jag kan man bleka bort det gula så man får en vitmössa? :D

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.02.2014
Hej!
Svaret är jätte-enkelt - om du bara har den där lappen kvar i mössan där det står vad mössan är gjord av för material. Om mössan är stickad av ylle eller bomull så går det bra att färga den. Om den innehåller något syntetmaterial, något konstgjort som akryl, nylon, polyamid osv, så går det inte att färga. Naturmaterial är sådana fibrer som kan suga i sig färg eller släppa ifrån sig färg genom att bleka tex med klorit, men om det är tex elastan med (de supertunna gummibanden) så kanske de förblir den färg de hade.
Ett alternativ är alltså att färga mössan, men man kan inte färga något vitt utan måste bleka det. Då kan man tex lägga mössan i en balja med vatten och Klorit (se på falskan vilka delar vatten/klorit det ska vara). Det är nog lite farligt, vi är inte säkra på att vi skulle våga oss på det med en älsklingsmössa även om den var helt i naturfiber. Kanske skulle vi våga färga den istället, tex gul. Men OBS! Det beror också på vad mössan kan tvättas i för grader! Många konstmaterial, som merino, cashmere, alpacka och en hel del ylle krymper direkt om man tvättar dem för varmt, eller tovar ihop sig. och de flesta färgningssätt kräver höga temperaturer. Står det exempelvis SuperWash någonstans, eller att mössan klarar 60 graders tvätt, så kanske vi skulle våga oss på det.
Men vårt bästa råd är att sticka en likadan mössa själv. Gör så här: gå till en ordentlig garnbutik och säg att nu vill du sticka en sådan här mössa och så visar du din mössa. Då kan de hjälpa dig att välja rätt tjocklek och material på garnet och rätt stickor och högst troligen hjälpa dig att räkna ut HUR du ska sticka, alltså räkna hur många maskor och hur många varv si och så. Det borde också handarbetslärarinnan kunna göra med dig - kanske du kunde gå till högstadiet på en rast och fråga? Eller mamma/moromor/farmor? Vet du det är inte alls så svårt att sticka en mössa som man kanske tror om man inte stickat sedan lågstadiet. Och att sticka är SUPERPOPULÄRT nuförtiden, den fritidshobby som växer snabbast i hela Västvärlden och den nya innegrejen hos celebriteterna ;) Och så finns det få saker att vara så stolt över som något man själv stickat! Och så får du ju en ny favoritmössa!
Nu känner jag inte till vilka garnaffärer ni har ditåt hållet, men antingen i din eller någon av grannkommunerna finns det nog. Annars finns både Neulenettikahvila Pirjo-Liisa (hon talar bra svenska) och Vörå Handarbetsaffär i Vasa. Speciellt Pirjo-Liisa har ljuuuuvliga garner till riktigt vettiga priser (du kan säkert få en mössa för under 10 euro för materialet där)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (som knappt kan lägga ifrån sig stickningen och fara på jobb, för det är så himla kul!)