Fixa hål på läder jeans
21.04.2017
Hej! Jag köpte nya läder jeans för kanske en månad sen och nu har det kommit ett litet hål på dem på bakre sidan av ena låret. Hur kan man fixa hålet? Anonym

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.04.2017
Hej, jag frågade av en sömmerska som gav följande tips. Beroende på hur stort hålet är så kan man eventuellt limma med textillim en bit av samma material på baksidan/insidan av byxan, går kanske att ta från någon söm om det inte är så stort. Är det ett större hål så kan man försöka sy en söm eller ett band eller på något sätt göra att det ser ut som om det alltid varit där. En rak söm eller en sned beroende på hålet, och likadant på andra benet såklart :)
Men bäst blir det ju om du kan föra till en sömmerska som kan ha även andra förslag. Eller kanske du känner någon som studerar på beklädnadslinjen på yrkes.
Hoppas det reder upp sig!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna