Flytta utomlands o. studera
18.10.2015
Hej!
Jag har i flera år funderat på att flytta utomlands. Har valt mellan flera länder men nu bestämt mig för vårt grannland, Sverige.
1. Hur blir jag svensk medborgare och så?
2. Kan jag gå fordon transport i Sverige och ta kortkort etc. där?
Kommer säkert skriva fler frågor när jag kommer på dem :) Cece

Ungdomsinformatören Jenny svarar
20.10.2015
Hej Cece!
Man kan söka om svenskt medborgarskap då man har bott i Sverige i några år. På Migrationsverkets sida finns en test, som du kan göra för att få veta om du kan få svenskt medborgarskap, du kommer dit genom att klicka här.
Det finns annars också mycket bra information om att vara svensk medborgare på Migrationsverkers sida, så far dit och läs så får du veta mycket om det.
På sidan Norden.org sägs att man endast kan ta körkort i det land man är folkbokförd och om det kan du läsa mera här.
Välkommen med flera frågor då du kommer på dem! :)
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny