För lite sömn?
04.02.2024
Hej, mina föräldrar säger att sover för lite, själv tycker jag inte att det är väldigt för lite.
Jag sover vardagar ca. 7-7,5 timmar och på helger runt 6 timmar. Är det för lite? Kan jag blir sjuk eller börja må dåligt? Hjälp! Hjälp mig snälla!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.02.2024
Hej,
Med tanke på den ålder och det utvecklingsstadium du befinner dig i så behöver din kropp 8-9 timmar sömn för att klara av allting som krävs av den. Dels kräver det mycket energi att orka koncentrera sig och lära sig i skolan, och dels befinner du dig i en period då din kropp och hjärna utvecklas mycket och då är det viktigt att ge kroppen tillräckligt med vila. Vissa av processerna som sker i kroppen under utvecklingen är sådana som faktiskt bara sker under natten då man sover, så om man då väljer att inte sova på nätterna så kan det leda till att man mår sämre. Idag är det kanske svårare än någonsin att komma sig för att gå och lägga sig i tid eftersom väldigt många ungdomar har svårt att lägga ifrån sig telefonen på kvällarna och under dagarna försöker motarbeta tröttheten genom att dricka t.ex. kaffe eller energidrycker.
Det du kan märka av som ett tecken på att du skulle behöva sova mera är t.ex. att du har svårt att koncentrera dig eller en känsla av att vara omotiverad och i största allmänhet på dåligt humör. Många tonåringar upplever att de är trötta nästan hela tiden, vilket är ganska normalt - men i sig är det också ett tecken på att man faktiskt behöver mer sömn under den perioden.
Alla har lite olika sömnbehov, men jag föreslår att du aktivt försöker att prioritera att sova mera under t.ex. två veckors tid och se om du själv känner av någon skillnad i ditt humör och energinivå. Det är inte alltid så lätt att erkänna för sig själv, eftersom man lätt har en känsla av att man "missar" saker om man väljer att lägga bort telefonen och prioriterar att sova. Men det kostar ingenting att testa under några veckors tid, om inte för annat så för att kunna konstatera att man har försökt.
Gör upp en plan för hur du vill att dina kvällar skall se ut under de kommande två veckorna så att du känner att du både hinner göra allt annat OCH sova 8-9 timmar. Se det som ett experiment för att se om någonting känns annorlunda :)
Lycka till!
Kram,
Tessi