Fråga om pojkar
07.06.2023
Hejj
Hur lätt får pojkar stånd? Som får de stånd direkt de känner sig lite kåta eller måste de gå till en viss nivå innan nånting händer?
Jag funderar bara såhär i typ situationer på t.ex en strand om de ser en tjej som den tycker är snygg får den stånd då eller är det bara i mera intima situationer det händer?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2023
Hej,
Ett ganska diffust och därför lite tråkigt svar - Det är nog väldigt varierande. Dels från person till person men också från en sitaution till en annan. De flesta killar har antagligen varit med om att få stånd i en situation där det inte känns lämpligt men med tiden brukar man bli bättre på att kontrollera det, även om det inte är helt viljestyrt. Så det är inte så att alla killar direkt får stånd då de ser någonting naket eller någonting de tycker om, men kanske speciellt om situationen känns sexuellt spännande och killen själv tillåter tankarna att sväva iväg så kan det inträffa.
Så för en kille i tonåren och ligga på stranden och se andra lättklädda människor så kan det absolut vara en situation där "risken finns". Det behöver inte nödvändigtvis innebära att han vill ha sex eller ens är speciellt intresserad av personerna han ser utan det är en fysisk reaktion som kan triggas av flera olika saker, t.ex. bara någonting så "enkelt" som att han vet att stranden är ett spännande ställe eftersom man ser mycket bar hud där och/eller att han själv är ganska lättklädd. Killens egna tankar spelar nog en stor roll här. Om det är en "sexuellt laddad situation" är det alltså mer sannolikt att han får stånd än om det t.ex. är under en läkargranskning där han är avklädd (eftersom det inte är en sexuell situation).
Kram,
Tessi