Frågor
10.04.2016
Hej, lite konstig fråga kanske men jag har ibland riktig ångest och vill därför ha allt på klart. Vart kan man i Helsingfors gå om man mitt i allt vill träffa en hälsovårdare? Jag antar att det finns hälsovårdare på alla stora köpcentrum? Och på Sveaborg då? Det är ju en ö - finns det hälsovårdare där?
Tack på förhand!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2016
Hej,
Om man bor i Helsinfors, så har man ju rätt att använda hälsocentralerna där precis som du har just nu i din egen hemkommun. Men om man bara är på genomresa så har man sannolikt inte rätt till all service på hvc utan främst akutvården. Så finns det förstås privata läkarstationer som man kan besöka och betala för. Beroende på vad du t.ex. har för försäkring så kan man då få tillbaka pengarna i efterskott från Kela. Så om du skulle befinna dig i Helsingfors och akut behöva just en hälsovårdare så skulle jag rekommendera att du kontaktade en privat läkarmottagning.
På Sveaborg finns knappast någon hälsovårdare. Eventuellt finns det en sjukskötare där under högsäsongen eller nån person som har fått undervisning i första hjälpen, men det är ju inte så långt ifrån stan att det skulle vara problematiskt att ta sig in för vård om det skulle behövas.
Det skulle vara lättare för mig att kunna ge dig råd inför din resa (?) om jag visste vad som händer då du får ett ångestanfall. Så om du vill kan du skriva in pånytt och berätta.
Kram
Tessi