ful skrivstil
23.03.2024
hejsan
jag är 18år och har väldigt ful skrivstil. Kan knappt läsa själv vad jag skrivit om jag skrivit en lång text på papper. Och det är ju ganska pinsamt ifall jag måste skriva på viktiga papper eller skriva inför en grupp av människor. Har alltid tänkt att jag nog kommer få en finare stil när jag är äldre men börjar ge upp på den tanken nu. Finns det något man kan göra typ övningar eller nånting för att lära sig skriva fint eller iallafall normalt.
plus en liten bonusfråga varför måste man ha nån slags signatur när man ställer en fråga. Är det meningen att man skriver sitt namn dit jadu
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
26.03.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Jag tänker först ta fasta på din bonusfråga. Signaturen hjälper dig att hitta tillbaka till din fråga i vår tjänst. Det finns över 29 000 frågor i vår tjänst och genom att skriva in den signatur du valt i sökrutan vid ”Frågor och svar” hittar du lätt din fråga och kan gå in och läsa det svar som din fråga fått. Du ska inte skriva in ditt eget namn där eftersom signaturen syns i samband med din fråga för alla att läsa. Skriver du in ditt namn, är du inte längre anonym. Du har alltså gjort helt rätt då du hittat på en signatur åt dig i samband med din fråga :)
Du beskriver i din fråga att du knappt kan läsa själv vad du skrivit då du skriver en längre text på papper och att du tycker att det är pinsamt ifall du behöver skriva på viktiga papper eller alternativt skriva inför andra. De allra flesta av oss upplever att vi inte har en fin handstil, även om andra kanske tycker det motsatta. Då man skriver snabbt har handstilen en tendens att bli otydligare och då kan det vara svårt att tyda vad det är som man skrivit. Det är helt normalt, men det ställer så klart till med problem om det är så att man inte själv mera kan läsa det man skrivit. Du använder ordet skrivstil i din fråga, vilket syftar på det sättet man skriver på då bokstäverna i texten sitter ihop. Skrivstil är något som man lärde sig i skolan för inte alltför länge sedan, men jag har förstått att skrivstilen sakta men säkert börjar dö ut. På basen av det du skriver i din fråga tolkar jag det som att du kanske menar handstil, vilket betyder var och ens personliga sätt att skriva för hand. Om jag har missförstått och du trots allt menar skrivstil, går det bra att träna upp det genom att skriva mera för hand och lägga märke till vilka bokstäver som blir otydliga då du använder skrivstilen och fundera hur du kunde skriva just dessa bokstäver tydligare.
Vi skriver mycket mera på dator nuförtiden än vad vi gjort tidigare. Då när man ännu skrev i häften i skolan, så skrev man dagligen och i vissa fall kunde det handla om ganska stora mängder text. När man skrev prov och tentamen för hand behövde man skriva så tydligt som möjligt för att inte få poängavdrag för att läraren inte kunde tyda vad man skrivit. Då tränade man handstilen automatiskt under skoldagarna, vilket gjorde att handstilen under tiden oftast blev mer läsbar även om man skrev stundvis jättesnabbt. Vi har alla vår egen och personliga handstil, och det är inget att skämmas för. Jag kan bra förstå att du känner en viss pinsamhet då du skriver inför andra, men jag kan lova dig att de allra flesta av oss känner helt samma som du. Man är alltid själv sin värsta kritiker.
Om det här är något som aktivt stör dig så kan du alltid sträva till att skriva mera för hand. Handstilen, helt på samma sätt som mycket annat, tenderar att bli bättre om man övar på det. Åldern spelar inte en stor roll i hurdan handstil man har utan snarare hur mycket man skriver för hand. Skriver man mera för hand, övar man mera på det och således kan blir handstilen tydligare med tiden. Det du beskriver här är något som många säkert kan relatera till eftersom vi skriver så lite för hand nuförtiden. Då blir handstilen lätt lidande.
När man skriver på viktiga papper är det för det mesta en underskrift som gäller och ofta en namnförtydligande i samband med det. Namnförtydligandet finns där just för den orsaken att man sällan kan med blotta ögat tyda vad det står i en underskrift. Om det är så att du inte tycker om det sättet som du skriver din underskrift, går det också att träna på det. En underskrift får du fritt välja själv och den kan vara så tydlig eller otydlig som du bestämmer. Är det någon fråga som du behöver besvara på ett viktigt papper kan du alltid prova skriva med stora bokstäver. Det tenderar hjälpa med tydligheten i texten.
Då du skriver anteckningar för dig själv är det viktigaste att du själv kan läsa vad du skrivit. Oavsett om du anser att anteckningarna ser fula ut, är det trots allt enbart dig själv som du skriver för, ingen annan. Då du hamnar skriva inför andra kan du försöka skriva i långsammare takt, så att du koncentrerar dig på hur och vad du håller på att skriva. Det kan också hjälpa att välja rätt penna eftersom det är mycket lättare att skriva tydligt med en blyerts- eller bläckpenna än en tjock tuschpenna.
Hoppas det här var till någon hjälp. Ha en trevlig fortsättning på våren! <3
Kram, Lila