Gissa musiksmak?
07.06.2014
Hej! Jag undrar om ni kan säga vad jag är för person genom att få reda på vilken musiksmak jag har?
Artister jag gillar är Håkan Hellström, Veronica maggio, Billie the Vision & the Dancers, Cœur de Pirate, Enya, Arctic Monkeys, Crystal Castles, Die Antwoord, Broder Daniel och Of Mosters and Men. ABBA är nog faktiskt den artist/grupp där jag gillar flest låtar, konstigt nog. Jag tycker INTE om powerballader, death metal eller musik som liknar Justin Bieber, Pink, Daughtry och Takida. Jag bara tål det inte. Radioskvalet tycker jag heller inte om.
För mig spelar det ingen roll hur gammal musiken är så länge den är bra, och det spelar ingen roll var artisten kommer ifrån, men jag brukar ofta gilla svensk, fransk och kanadensisk musik. Tycker mycket om melodiösa låtar och ju fler instrumentljud desto bättre. Gillar även elektronisk musik, och jazz och klassisk musik. När jag lyssnar på musik är det mest melodin jag hör, och därför har jag svårt för att lära mig låttexter.
Kan ni försöka er på en gissning iallafall? ;) jag vill veta om en persons musiksmak kan spegla personligheten. Och nej, jag tar absolut inte illa upp om ni har fel, jag tycker bara att det är intressant ^^ Morran

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
11.06.2014
Hej Morran!
Intressant fråga. Och visst får det oss också att fundera på ifall just vi två kunde kategoriseras enligt vår egen musiksmak. Som nu tex ungdomsinformatören Liselott som de senaste åren varit på såväl Linkin Parks, Stings, R.E.M.s, Hurts´ som Aerosmiths konserter och sett framträdanden med såväl klassiska julsånger som folkmusik. Går det att säga något om henne? Njäe, kanske bara att hon är "allätare"?
Och jo, vi har också förstått att det här med att vilja/kunna/sträva efter att lägga in sig själv i ett speciellt "fack" också blivit allt mer... aktuellt kanske man kunde säga, omtalat och diskuterat, under den senaste årtiondena. Kanske började de här tankegångarna nå riktigt full fart när Internet gjorde så att personer från olika subkulturer eller "grupper" lättare fick kontakt med varandra och lättare kunde dela tex låtar, bilder osv med varandra. Visst har subkulturer funnits länge redan, som mods på 60-talet eller punkare på 80-talet, men nu finns det maaaaaaaassor. Kanske är önskan att hitta sin "egen grupp" ett symptom på människans grundläggande behov av att höra till, känna samhörighet och få en "modell" att följa, kanske är det ett modernt fenomen tack vare bla de sociala medierna, eller kanske hör det ungdomen till, som en del av att hitta sin egen identitet, frigöra sig från föräldragenerationen... Hursomhelst verkar det vara viktigt för många numera att identifiera sig själva som tex indierockare, goth eller brutal metal death:are. Och även där finns det trender - hur många känner du som är stolta över att kalla sig "anhängare" av country and western eller eurodance? Vad säger det i så fall om de numera vuxna som gillade de här musikstilarna under perioder av sitt liv?
Vi vågar oss nog inte på någon definiering av dig. Kanske någon musikexpert kunde göra en uppskattning? Det finns nog en del psykologisk forskning om musik vs. personlighetsdrag också. Bland annat finns det en artikel i magasinet Modern Psykologi 7/2012 (finns säkert på närmsta bibliotek, här var nu också en länk om den artikeln http://modernpsykologi.wordpress.com/2012/12/05/modern-psykologi-spotifylistan/). Nu råkar vi inte ha numret här (utlånat), men tycker oss minnas att där fanns hänvisningar till fler undersökningar som du kanske kan kolla upp på nätet ifall du är intresserad av den här vägen att försöka lista ut vem du är. Kanske du kunder forska vidare i vem du är via den artikeln? Om du verkligen känner att du vill söka svar via musiksmaken?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och Storasystern/sommarjobbaren Angelica