Gratis preventivmedel
07.02.2023
Hej!
Nu har det ju blivit så att man kan få gratis preventivmedel. Mdn varför får man inte det automatiskt om man är under 25? Vart ska jag vända mig om jag vill få gratis preventivmedel i mitt fall minipillet Azalia? Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.02.2023
Hej,
Det är precis som du skriver,  att man nu i Österbotten har rätt till gratis preventivmedel om man är under 25. Anledningen till att man inte får dem "automatiskt" är dels att inte alla VILL använda preventivmedel, och dels för att t.ex. alla hormonella preventivmedel inte passar alla. Därför måste det finnas någon som ansvarar för den preventiva vården och ser till att t.ex. p-pillret passar personen som äter dem och att situationen följs upp. Preventivmedel får du genom att kontakta preventivrådgivningen på den ort du är skriven.
Man har nuförtiden rätt att själv välja vilken hälsocentral som vårdar en. Så även om man är skriven på ett ställe så har man rätt att välja att istället besöka hälsocentralen på ett annat ställe. Du kan byta hvc genom att fylla i en blankett som du hittar på nätet och som sedan skickas till både den "nya" och den "gamla" hälsocentralen. Det brukar ta ett par veckor för dem att behandla saken. Men det du förstås skall komma ihåg i så fall är att all din vård måste skötas vid den hälsocentral du väljer, såväl preventivmedel som vanlig sjukvård eller tandvård.
Det löser sig <3
Kram
Tessi