Gubben
01.04.2023
Hej! Idag var jag i stan och provade skor, när en man gick förbi, han stannade och började "kolla" på saker nära där jag satt men jag såg att han igentligen kollade på mig. Först var jag själv å då var jag jätte obekväm och rädd men lyckades få min mamma att komma till mig och hon såg honom och förstod att jag ville ha henne där. Fast min mamma kom fortsatte han stå där och ibland gick han mellan några hyllor men kom snabbt tilbaka. En gång när både jag och min mamma kollade bort försökte han också komma närmare men jag han se honom så han backade igen. Efter en stund så gick han och han gjorde "ingenting" annat än att stå där och kolla så det gick bra. Men jag var väldigt rädd och jag har typ inte insett att dethär faktis kan hända så nu har jag jätte svårt att släppa dethär. Efter han gick märkte jag att jag omedvetet inte ville vara själv och kollade runt mig hela tiden resten av dagen. Blev verkligen rädd at detdär och vet inte hur jag ska släppa det. Skrämmda jag
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
03.04.2023
Hej!
Usch vad jobbigt att du har tvingats uppleva det här! Jag är verkligen ledsen för din skull. Det är såna här saker som man ofta är medveten om att kan hända men man inser det inte riktigt innan man själv råkar ut för det. Du är inte ensam med dina upplevelser och det finns många människor runt dig som både förstår och kan relatera till din situation. Det är lite på gott och ont, å ena sidan är det ju bra att du inte är ensam om det här men å andra sidan är det ju verkligen inte bra att det här är något som händer i vårt samhälle.
Det finns tyvärr inget man själv kan göra för att förhindra en sån här situation, det kan drabba vem som helst nästan när som helst. Jag vill inte skrämma dig men jag tycker det är viktigt att konstatera att det här är verkligheten, speciellt för tjejer ock kvinnor (även om det kan drabba killar och män också). Men det finns saker man kan göra för att tryggt ta sig ur en obehaglig situation.
Det var ju tur att du hade din mamma med dig i den här situationen men ibland kan det ju hända att man är ensam när såna här obehagliga situationer uppstår och då är det bra att ha en plan för hur man ska gå till väga.
Om en liknande situation skulle uppstå eller om du träffar på någon som gör dig obekväm så försök hålla dig lugn. Om du är bland folk är du trygg och inget kan hända dig även om situationen kan kännas väldigt obehaglig och skrämmande. Om du är i en butik så gå fram till någon i personalen och berätta vad som händer och be att dom antingen kallar på väktare som antingen kan hålla koll på personen eller också be dem lämna butiken.
Om det händer utomhus på gatan eller t.ex. vid en busshållplats så försök se runt dig efter någon annan person du kan gå fram till. Gärna en tjej eller kvinna och kanske mest optimalt en kvinna med barn. Du kan gå fram och fråga om hon kan stanna med dig en stund eller så kan du låtsas att du känner kvinnan, det finns stor chans att hon snabbt förstår att något är fel och att du behöver hjälp eftersom det här är ett problem som många kvinnor kommer stöta på under sitt liv.
Om du skulle vara helt ensam så håll dig lugn och ring genast till din mamma eller någon annan du känner och säg högt och tydligt var du befinner dig och säg något i stil med ”Visst hämtar du mig om någon minut?” eller något annat som får personen som besvärar dig att inse att du inte kommer vara ensam länge till och att det inte lönas att besvära dig mera. Jag kan också tipsa om att du säger något i stil med ”Jag ska på mma- / kickboxningsträning senare”. Det kan göra att personen som besvärar dig tänker att du inte skulle vara något lätt offer och lämnar dig ifred.
Det är även värt att nämna att det är väldigt ovanligt i Finland att folk blir attackerade på gatan av en främling. Det kan såklart hända och det är något man behöver vara medveten om och beredd på men du ska inte behöva gå omkring och vara oroad för att det ska hända. Även om obehagliga situationer uppstår slutar det sällan i någon fysisk kontakt. Det gör dock inte att situationen är acceptabel. Det du upplevde var INTE okej och jag förstår verkligen hur skrämmande det måste ha varit. Jag förstår också hur orolig du måste känna dig nu efteråt men försök komma ihåg att de flesta obehagliga situationer som man upplever ute på allmänna platser slutar inte i någon fysisk skada. Det viktigaste att komma ihåg är att vara uppmärksam på sin omgivning, lita på sin magkänsla och alltid ha telefonen nära till hands. Om en jobbig situation uppstår försök att hålla lugnet och se dig runt efter lösningar på hur du ska ta dig ur situationen.
Jag vill även uppmuntra dig till att vara uppmärksam på andra människor runt omkring dig. Om du lägger märke till en människa som ser ut att befinna sig i en liknande situation som dig eller om du ser att en vuxen besvärar en ung person så håll dig i närheten och övervaka situationen. Du behöver inte direkt gå fram men försök få ögonkontakt med personen som blir besvärad och visa med dina ögon och ditt kroppsspråk att du finns där och att du vet vad som händer. Om du känner att du vågar: gå fram till personen och låtsas att du känner den och säg att ni t.ex. ska gå på café och så kan ni ta er ur situationen tillsammans. Om du oroar dig för någon annans säkerhet men inte vågar gå fram så kan du försöka se ifall du kan få hjälp av någon annan människa. Om du befinner dig i stan, i en butik eller i ett köpcenter finns det både väktare och personal i närheten som kan hjälpa till.
Om du känner att din oro över att det här ska hända igen är något som du inte kan släppa och något som gnager i dig så uppmuntrar jag dig till att prata med någon om det. Din mamma som var där kan säkert förstå hur du känner och hon kan vara ett stöd för dig och kanske också kan ge dig tips på vad du kan göra om det skulle hända igen. Det är även bra om du pratar med dina vänner eller klasskompisar om det som hänt. Det är en god idé att varna om att sånt här kan hända och det är också mycket möjligt att någon annan redan upplevt liknande och då kan ni finna styrka i varandra. Eftersom det är så många tjejer och kvinnor som har upplevt eller kommer att uppleva liknande situationer är det väldigt viktigt att prata om det. Både för att få stöd av varandra men också för att utbyta tips på vad man kan göra när såna här situationer uppstår. Om man vill kan man även komma överens om en plan med sina vänner. T.ex. kodord som man kan skicka åt varandra. Om någon skickar kodordet kan det t.ex. betyda att man ska ringa videosamtal och på så sätt hjälpa sin vän ur en obehaglig situation.
Det är okej att känna sig orolig efter en sån här upplevelse, det är en naturlig reaktion och det är ett sätt för din kropp att lära sig om ett potentiellt hot och försöka skydda sig själv från liknande situationer. Kom ihåg att du alltid har rätt att få hjälp och stöd så att du inte sitter ensam med dina tankar och känslor. Du kan vända dig till någon du litar på t.ex. en förälder eller en vän men även en skolkurator, skolcoach, hälsovårdare, lärare eller någon annan trygg person. Som sagt är det inget fel med oroskänslor och lite oro kan vara till nytta men för mycket oro kan vara väldigt tungt och du ska inte behöva gå omkring och vara konstant ängslig. Orons uppgift är att varna dig för faror men du är inte i fara hela tiden så om du känner oro hela tiden under en längre period kan det vara värt att prata med någon om saken.
Jag hoppas att du känner dig lite bättre förberedd och tryggare när du fått lite tips om hur du kan hantera olika situationer. Ofta är det mest skrämmande när man inte har någon aning om vad man kan göra eller hur man ska gå till väga för att ta sig ur en obehaglig situation men om du gör upp en förhandsplan på hur du gör ifall det skulle hända något kan det ge dig mer självsäkerhet och göra att du känner dig mer lugn och bekväm.
Sist och slutligen vill jag påminna om att det ALDRIG är offrets fel när sånt här händer. Allt ansvar är 100% på förövaren. Oberoende av hur man ser ut, hur gammal man är, var man befinner sig eller hur man är klädd.
Varma kramar!
/Rosanna