Gynekolog
25.08.2023
Hejsan, hur är det meningen att man ska våga gå till gynekolog med tanke på den diskussion som pågår just nu? Har haft ångest sedan jag va 15 år(så i 11 år) över att jag nångång kommer behöva besöka en gynekolog. Man kan väl inte bli tvingad att gå dit? Om jag ändå inte ska skaffa barn, så behöver jag väl inte dit?! Nej alltså får panik o vill spy då jag tänker på hur vissa människor beter sig, speciellt då man jobbar inom vården.... H

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.08.2023
Hej,
Det är verkligen jättetrist då det kommer fram att människor har blivit illa behandlade inom vården. Alltid då man uppsöker vården av någon orsak så är det ju ett förtroende man ger - och då är man otroligt sårbar om personen bemöter en på fel sätt eller gör någonting olämpligt. Bäst skulle det givetvis vara om det aldrig skedde fel, men jag tycker det är bra och viktigt att det kommer fram de gånger som någon upplever att saker inte har gått rätt till. För det är bara då det finns någon möjlighet att ändra på saker.
Jag tror inte alls att du är ensam om att känna denna rädsla och obehag. Då man besöker en gynekolog är det dessutom ett område på kroppen som de flesta människor anser att är väldigt privat, och undersökningarnat är någonting som gynekologer/barnmorskor borde göra med försiktighet och respekt för att man inte skall uppleva att det är obehagligt.
Det du kan försöka komma ihåg är att nästan alla kvinnor i din ålder har besökt en gynekolog eller barnmorska, och det är bara ett fåtal som har haft dessa obehagliga upplevelser. Givetvis är ALLA enskilda fall där någonting går fel ett fall för mycket, men det är trots allt väldigt ovanligt. Mitt tips skulle vara att diskutera saken t.ex. med dina väninnor vem de har gått till och om det finns någon som de kan rekommendera. I bästa fall är det också en gynekolog som kan "se" hela dig. Där du på förhand kan uttrycka att besöket känns obehagligt och att du är rädd. Då förstår förhoppningsvis gynekologen att ta det långsamt och försiktigt och att berätta vad och varför hen gör de olika momenten i undersökningen.
Man kan kanske jämföra gynekologbesök lite med att gå till tandläkaren. Eftersom det är svårt att själv undersöka den delen av kroppen effektivt så är det nog bra om någon som är utbildad kan ta sig en titt med jämna mellanrum. I all synnerhet om man är sexuellt aktiv eller om man upplever problem. Att besöka en gynekolog behöver inte alls kännas smärtsamt eller förnedrande - det skulle nog vara svårt att få kvinnor att komma på regelbundna kontroller om det alltid gick till så.
Jag tror nog att det är bra om du i något skede besöker en gynekolog, trots att det inte är någonting som du kan tvingas till (lika lite som någon kan tvinga dig att gå till tandläkaren). Men gynekologer (precis som alla andra läkare) finns ju till för patienterna - inte tvärtom. Det finns absolut gynekologer som förstår att ta hänsyn till sina patienter och som gör ett mycket bra jobb. Du har all rätt att på förhand meddela att det är första gången och att du är rädd, så möts du förhoppningsvis med förståelse och respekt.
Kram,
Tessi