Hål i Öronen
27.06.2023
Hej Decibel! jag har en fråga, jag vill jätte gärna laga ett till hål i örat nu i sommar men folk säger att man inte ska laga hål i öronen i typ juli för att det är större risk för infektion då det är fuktigare och varmare. Stämmer det? pirkkas kex

Ungdomsinformatör Kix svarar
05.07.2023
Tjena Pirkkas Kex!
Kul att du planerar ett till hål i örat :)
Det ligger nog något i det som folk säger. Bakterier och mikro-organismer trivs och gror när det är varmt och fuktigt, vilket till en viss mån kan öka riskerna med en piercings läkning, exempelvis risken för en infektion. I de flesta fall går det dock bra ändå, sålänge som man piercar sig hos en professionell piercare (som alltså använder nål och inte håltagningspistol) och man ser till att följa eftervårdsinstruktionerna extra noga pga. den ökade risken. Ännu i augusti så har vi vad som kallas för ”rötmånad” och då är det också samma högre risk.
En annan nackdel när man piercar sig på sommaren är att när piercingen är ny så bör man inte bada bastu eller simma med den – i alla fall inte så att piercingen hamnar under vatten! Så ifall man är en sån typ som gillar att bada så tåls det att tänkas på :)
I korthet – om du absolut inte kan vänta på att ta ett till hål i örat så gör det hos en professionell studio och se till att följa eftervården till punkt och pricka – men om du orkar vänta tills det är lägre risk så är det smartare att boka en tid till september eller senare.
Sen kan jag också tillägga att risken är högre för broskpiercingar, ifall du har tänkt dig exempelvis en helix-piercing som är högre upp på örats kant, än vad risken är för piercingar i öronsnibben som har en "snällare" och snabbare läkning om man jämför de två.
Ha en fin sommar!
Mvh, Kix
Professionell piercare