Händelse
25.08.2022
Altsp nu vill jag berätta vad som hände när jag var på juthbacka marknad i lördags på kvällen (18:00-21:00 ungefär) Jag och mamma hade gått några varv runt alla stånd som folk hade uppsatt där men vi hittade inget. Anyways, Mamma ville köpa hem lite "meterslakrits" åt oss å mina syskon. Hon ställde sig i kön och jag ställde mig ca. 4,5m ifrån alla människor/folksamlingen för jag tycker inte om att vara intryckt, men när jag stod där och kollade på telefonen sålänge mamma valde lakrits så kom 2 OTROLIGT fulla 50+ år gamla gubbar upp till mig, den ena var kanske 60cm från mitt ansikte och sa "Hej" Inget annat, men eftersom jag vet vad folk kan göra med en så bleva jag ju rädd och sökte mig mot folksamlingen o. mamma, jag tittade fortfarande på dem och när jag backade ifrån dem så sa den ena "Honde vaalt no rädd hon" (Hon blev nog rädd hon, för de som inte förstår) och så skrattade de, Jag började ju såklart gråta då när jag sluppit in bland andra och som tur betalade mamma just när det hänt. Jag berättade till henne och sen gick vi mot bilen och pratade lite om det. Jag blev nästan livrädd, jag trodde att han skulle komma på mig när han gick och vinglade mot mig och fyfan va äcklig han var. Anyways kan man få trauma av såna där lätta upplevelser? Jag har definitivt blivit mer skeptisk om min omgivning nuför tiden efter det hände, Jag ser nästan alla som hot. Det är så konstigt att gamla gubbar försöker stöta på underåriga (ja är 14), även om mitt "encounter" inte var så allvarligt så har jag definitivt tagit åt mig. En orolig berättelse

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2022
Hej,
Jag tycker att det är bra frågor du ställer. Jag tror att det man först och främst måste komma ihåg då det gäller händelser som denna är att DU själv äger din upplevelse och att du har rätt till din egen reaktion på det som hände. Man väljer ju inte direkt sin upplevelse, för då skulle man ju hellre välja att knycka på axlarna och gå vidare - istället för att bli rädd och äcklad och lämna och fundera på det efteråt.
Jag tror att man påverkas och formas av många olika händelser, och de behöver inte alltid vara så stora eller dramatiska. Du har rätt att tycka att upplevelsen var obehaglig och att du kände dig otrygg. På den fronten har alla säkert olika uppfattning om var deras gränser går och när de upplever en situation som obehaglig - men det är inte någonting som du behöver jämföra med någon annan utan din uppfattning är din egen, och detta gick över din gräns för vad som känns okej. Sen är det ju en helt annan sak att det knappast skulle räcka till för att t.ex. polisanmäla - men det är ju inte heller det saken handlar om. Saker kan vara obehagliga utan att de är brottsliga. Männen begick inte ett brott - men de handlade på ett sätt som DU uppfattade som obehagligt och hotfullt.
Jag tror nog att du kommer att komma över händelsen. Men saker du kan fundera på själv är vad som gjorde att du upplevde situationen så obehaglig, vad du själv skulle ha behövt för att känna dig tryggare, och t.ex. vad du framöver kan göra för att undvika att känna dig otrygg. Du behöver inte vara rädd för eller skämmas över dina egna känslor utan försök istället att förstå och lära dig av dem. Det kan också kännas bra att få diskutera saken med någon annan, så tveka inte att ta kontakt t.ex. med din skolkurator om det känns som att du behöver ventilera.
Kram,
Tessi