Hårfärg på tyg
27.10.2015
Jag har råkat få mörkhårfärg på ett vitt lakan. Va ska ja gör??? Finns e nå som man lan lägg på na bleknings? Som huskur eller som man kan tänkas ha hemma ??
Tips

Ungdomsinformatören Jenny svarar
05.11.2015
Hej!
Ju snabbare du försöker ta bort färgen, desto bättre kan det lossna. Du kan prova med ettika och vatten (blanda så det blir hälften av båda). Du kan också provamed  citronshampoo, som finns på apoteket (citron har blekande effekt), även flyande tvättmedel kan fungera.
I vanliga affärer finns också olika slags fläckborttagningsmedel som du kan prova men läs först anvisningarna på förpackningen och kom ihåg att de är starka medel som kan vara lättändliga och giftiga så de ska förvaras i den originala förpackningen och oåtkomligt för barn. Du ska också först kolla att tyget passar för blekning i lappen på lakanet för annars kan det förstöras.
Jag kan inte lova att du får bort fläcke och om fläckborttagningsmedlen är dyra, är det kanske nästan bäst att köpa ett nytt lakan istället...om det alltså var ett vanligt sådant så det går. '
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny