Hej
06.03.2024
Jag blir hela tiden nervös/oroad utan anledning. Om jag tex är med mina kompisar eller bara kollar på telefonen så plötsligt blir jag typ nervös, det känns typ i magen och halsen. Vad ska jag göra så att det slutar
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
29.05.2024
Hej!
Vad jobbigt att du hela tiden blir nervös och orolig. Det är inte alls lätta känslor att gå och bära på och under en längre tid kan dom göra en väldigt utmattad.
Känsla av nervositet och oro är helt naturliga känslor som tjänar ett syfte. Dom finns till för att varna dig för faror och hålla dig trygg. Men i dagens läge är det tyvärr allt för vanligt att dom känslorna uppstår lite ur tomma intet även om det inte finns några direkta faror runt omkring en.
Ofta grundar sig dessa känslor i något annat men kan triggas av lite vad som helst. Det kan vara något som din telefon påminner dig om eller något som en vän säger som får din hjärna att börja tänka på något som oroar eller stressar dig. Ibland kan det även hända utan att du är medveten om det.
I såna fall är det viktigt att man inte får panik utan bara accepterar känslan när den kommer. Försök att ta djupa andetag och hålla dig lugn. Om du är med trygga vänner så får du gärna säga högt ut att du fick oroskänslor så att dina vänner kan stöda dig genom det eller alternativt distrahera dig så att du kommer på andra tankar. Om du inte vill säga det högt ut så kan du skriva ner det på ett papper eller på telefonen. Det är viktigt att tankarna inte lämnar att snurra i huvudet utan att man får ut dom på något sätt. På så sätt erkänner du att den obehagliga känslan nog finns där men då har den inte längre lika mycket makt över dig. Istället för att bli förlamad av oro kan du lägga din fokus på att lugnt försöka tänka tillbaka stegvis på vad som hände när känslan uppstod. dock finns det inte alltid en förklaring i stunden eftersom oro och ångest kan komma väldigt plötsligt och inte alltid av en specifik orsak.
Kan du fundera på ifall det finns något i ditt liv för tillfället som gör dig stressad, orolig eller nervös? Något i skolan, något med vännerna, familjen eller något med dig själv? När du har en bättre förståelse för vad grunden är för din oro och nervositet kan du också börja bearbeta dessa jobbiga känslor. Men du kommer antagligen att behöva stöd.
Det är jätteviktigt att du får prata med någon som kan hjälpa dig och ge dig tips och metoder för att hantera de här tunga känslorna när dom uppstår. Någon som kan hjälpa dig att förstå dina känslor lite bättre och kanske hjälpa dig hitta orsaken bakom dom. Den här personen kan t.ex. vara en lärare, kurator, skolcoach, en förälder, en vän eller någon annan trygg vuxen. Det är jätteviktigt att du inte lämnar ensam med dina tankar och känslor. Dom är i sig inte farliga men dom är jättetunga att bära på ensam. Det kan också underlätta extremt mycket att man får tala om det man känner i kroppen. När oroskänslorna uppstår får du gärna rycka i en vän eller en annan trygg person som du litar på och berätta att du känner stark oro just nu. Ibland kan oron lätta bara genom att man får berätta om det för någon. Kom ihåg att vi människor behöver ta stöd av varandra och det är inte ett tecken på svaghet att man frågar efter hjälp, stöd och förståelse. Det är något som vi alla egentligen borde bli mycket bättre på så jag hoppas verkligen att det här är ett steg som du vågar ta. Jag kan lova dig att det bara kan bli bättre i längden om du vågar öppna upp om dina känslor.
Ibland kan det kännas skrämmande att prata ut om det man känner för första gången och därför kan det vara lättare att göra det första gången anonymt. Precis som du gör nu. Om du inte ännu känner dig helt redo för att tala med en trygg vuxen i din närhet så kan du t.ex. ta kontakt med Ärligt talat-chatten.
Ärligt Talat-chatten (<-- länk)
Ärligt talat chatten är en nationell online-tjänst på nätet för 13-29-åringar. På Ärligt talat kan unga chatta online med professionella inom ungdomssektorn om frågor som är aktuella i deras liv. Handledarteamet består av ca 30 professionella (psykolog, psykoterapeut, skolkurator, socialarbetare, studiehandledare, ungdomshandledare, ungdomsledare etc.), som handleder unga med chatten som verktyg. Chatten betjänar varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22.
Kom ihåg att du är värdefull och viktig. Du förtjänar att må bra och få hjälp och stöd med dina bekymmer. Tveka inte att ta kontakt igen om du funderar på något.
Varma kramar <3
Rosanna