Hej igen?
11.02.2022
Nu har jag flera saker som jag tänker skriva om så jag tänker numrera dem, de kommer också gå in på lite olika ämnen
1. Jag har som typ slutat äta morgonmål, äter nästan aldrig kvällsmål före läggdags och på jumppa, som vi hade första timmen på onsda så gav jag typ allt jag hade och efter en stund kändes det som jag skulle spy och när jag for på wc kändes det som jag skulle svimma. Troligen överansträngde jag mig och hade lågt blodsocker. En av mina vänner frågade också om jag var ok (vilket var snällt) men jag svarade bara att jag är "ok". När jag drack vatten så gick allt nästan om. Jag undrar vad det skulle ha kunnat bero på.
2. En av mina bästa vänner mår inte så bra och jag undrar vad jag kan göra för att hjälpa henne. (Hon har svårt att äta ordentligt, har problem med självskade beteende och självkänsla, m.m.)
3. Hur kan jag stötta min andra bästa vän och crush, hon är i ett förhållande och jag vill inte verka störig eller som om jag sätter upp en distans mellan oss p.g.a. detta, Hon vet att jag gillar henne.
4. Jag känner mig som om jag inte är tillräckligt eftersom jag alltid kyckas slarva på prov fastän jag kan det. Jag stressar inte för prov, men jag stressar efter dem för att jag oroar mig för vad jag kommer få. ????

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.02.2022
Hejsan!
Tack för dina frågor, jag kommer också att svara på dem numrerat så vi håller koll på vad som är vad :)
1. Det låter som en lite läskig upplevelse, så bra att du ändå inte svimmade. Jag tycker också att det låter som att du hade för lågt blodsocker och kanske också var lite uttorkad. Plus att kroppen helt enkelt inte orkar funka som den ska om den inte får tillräckligt med näring, speciellt när man ännu växer. Därför skulle det nog vara bra om du åt alla dagens måltider. Det heter att vi ska äta ungefär 4-5 regelbundna måltider varje dag, med bra och balanserad kost. Kom ihåg också att huvudet inte heller funkar som det ska om man inte äter ordentligt, eftersom en stor del av energin som kommer från maten går åt till hjärnan - ungefär en fjärdedel faktiskt! Så ifall du också vill kunna fokusera och prestera bättre i skolan (som du nämner i punkt 4) så behöver du också äta regelbundet och bra mat. :)
2. Ledsen att höra att din vän inte mår så bra just nu :( Det kan bli tungt när man är nära en person som mår dåligt, för att man kanske inte helt förstår det som händer, och man vet inte heller alltid hur man ska hjälpa. Men ofta så behöver man faktiskt inte göra så mycket annat än att helt enkelt finnas där! Fortsätta att hitta på saker tillsammans, fortsätta våga fråga och prata om saker.
När en person mår dålig så är det också ganska vanligt att de börjar försöka dra sig undan, exempelvis inte orkar komma ut och hänga lika mycket med kompisarna. Vet inte om din kompis gör det eller inte. Men ifall det händer så är det viktigt att inte bli arg på personen eller nåt sånt, utan helt enkelt bara fortsätta att bjuda in den även om den inte kommer. En inbjudan kan göra mycket eftersom en person som mår dåligt ofta tänker att andra egentligen inte vill vara med en.
Pratar din kompis med någon professionell om saken? Ifall inte så vore det nog bra om hon kunde göra det, sånt där blir så mycket fortare bra om man får rätt hjälp. En kompis kan tyvärr inte vara den hjälpen (även om kompisstöd såklart är jättebra på andra vis!), utan det ska helst vara någon sakkunnig. Exempelvis så kunde du föreslå att komma med henne till kuratorn första gången, ifall hon inte varit dit. Så hon inte behöver gå ensam. Du kan säga det som att du bryr dig så mycket om henne och skulle bli glad att se att hon fick hjälp eftersom du är orolig exempelvis över hur hon mår. Men ifall hon inte är villig att gå till kuratorn, så kan du också tipsa om Ärligt Talat-chatten, där man kan få chatta anonymt med en psykolog helt anonymt! Angående hennes problem med mat så kan jag tipsa om Livslust-projektet, de kan man samtala med 5 gånger gratis (via nätet bland annat) och de jobbar med kroppsbild och ätande. Tillsammans med dem kan man göra upp en plan för vad man ska göra. HÄR finns en blankett som man fyller i, och så tar de kontakt. De är jättetrevliga där :)
Det kan vara svårt att märka att en kompis skadar sig själv. Det är också ett rätt beroendeframkallande beteende, så det kan vara svårt att sluta när man väl har börjat. För de som skadar sig så är det ofta ett sätt att hantera sina känslor på, när känslorna blir för många. Därför behöver din vän hitta andra, mindre destruktiva sätt att hantera sina känslor på. Ifall du vill veta mera om självskadebeteenden (hur de funkar och vad man kan göra) så har vi på Decibel en infosida om saken HÄR.
3. Jag tror att det bästa här är att helt enkelt försöka att inte övertänka det - fast det kan vara lättare sagt än gjort :) Ni har säkert varit kompisar ett bra tag redan, så bara fortsätt att vara så som ni alltid har varit och göra sånt som ni brukat tycka om förr - fastän du nu tycker om henne också på ett nytt sätt. Jag tror inte du behöver vara rädd för att vara störig, och ifall du någon gång blir rädd för att du kanske är det - så kanske du kan fråga av henne vad hon tycker..? Men det att du har kärlek för henne är ju sist och slutligen bara en vacker sak, trots att ni på grund av omständigheterna inte kan vara tillsammans på det sättet. Du vill ju bara hennes bästa, och hon har ju valt att ha dig som vän, så hon vill säkert ditt bästa också. Försök att inte tänka det mera komplicerat än så :) Dyker det upp några problem så kan ni säkert reda ut dem vartefter.
4. Det där att känna sig tillräcklig kan nog vara svårt ibland. Men kom ihåg att som person är du ALLTID tillräcklig, bara för att du är du, oavsett vad du får på prov. Mitt tips nummer ett är att inte jämföra det som du får på prov med andra, dina resultat är bara dina. Men jag kan också förstå att det känns frustrerande för dig om du vet att du kan nåt men så faller det på att det blir slarvfel eller nåt sånt. Är det så månne att du skriver proven för snabbt och sen lämnar in dem snabbt? Skulle det vara en idé att efter att du skrivit klart provet sitta en liten stund och bara andas, för att sen läsa genom allt en extra gång till för att söka efter möjliga slarvfel och sånt?
Överlag ett tips: Prov kan vara stressande, så därför är det ofta en god idé att samla sig en liten stund innan man börjar på, lugna nervsystemet. Alltså att när man får pappret så andas man typ två gånger in och ut riktigt långsamt medan man tänker något positivt, typ "jag kan det här, det här kommer gå bra".
Efter provet så försök att bara lita på att du gjort det bästa som du kunde just precis i den stunden. Och oavsett hur mycket du än går runt och oroar dig så kommer det ju ändå inte ändra på resultatet, eller hur? Så försök tänk att det är lönlöst att oroa sig över något du inte kan påverka. :)
Lycka till!
Kram, Kix