Helt hopplöst
13.01.2025
Hej jag är 20 år och tog studenten i höstas. Jag planerar inte söka in någon stans utan tänker ta ett mellanår. Jag vet att jag senare vill söka in som lärare men vill ta en paus först för orkar verkligen inte med skola direkt. Jag vet inte alls hur jag ska ta mig till nu. Jag har varken ett jobb eller körkort och min mentala hälsa är väldigt dålig. Mitt teori prov har gått ut för ett tag sedan så kommer måsta skriva om det. Jag känner att jag verkligen borde ha körkort men jag kan verkligen inte göra det på grund av min ångest. Mina chanser att få ett jobb när jag inte har körkort är väldigt låga eftersom jag inte bor i tillräckligt nära stan. Jag har planerat att äntligen börja gå i terapi efter 20 år av ångest och 6 år av att känna mig otroligt ledsen och hopplös. Min fråga är bara om det är okej att jag inte har körkort eller jobb för tillfälle och fokuserar på att börja må bra istället. Min familj stöttar mig och de tvingar inte mig att skaffa ett jobb och tycker inte det är någon stress men jag undrar om det är acceptabelt att vara 20 år utan körkort eller jobb. Borde jag typ bara skärpa mig och ta körkortet ändå fastän jag känner att det är näst intill omöjligt på grund av min ångest? Känner mig så värdelös och inte värd att leva när jag aldrig haft ett jobb eller körkort. Vad skall jag göra? Måste jag bara acceptera läget och ta körkortet ändå?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
17.01.2025
Hej,
Tack för din text och grattis till studenten! <3
Först och främst vill jag att du ska veta att du inte är värdelös. En människans värde sitter  inte i utbildning eller huruvida man har ett körkort eller inte. Du är värdefull precis som du är, kom alltid ihåg det. Livet värdesätts inte på basen av prestationer. Det finns ingen förhandsbestämd tidslinje för dig att följa. Du skriver att du planerat att börja gå i terapi, vilket jag tycker låter som en riktigt bra idé. Du förtjänar att må bra och få den hjälp och stöd som du behöver. Det är alltid värt att satsa på sig själv och sitt eget välmående. Det kommer att vara den bästa gåvan du kan ge dig själv.
Det finns enbart få saker som man måste göra här i livet. Körkortet är inte ett av dessa måsten. Det finns ingenting som skulle förhindra dig att ta körkort i ett senare skede, om du så vill. Det är också okej att aldrig ta körkort. Även om du nu har ett mellanår behöver det inte betyda att du måste jobba. Det viktigaste just nu är att du tar hand om dig själv först och ser till att du hittar en samtalskontakt. Kom ihåg att det är ingen annan som kan veta hur du mår eller hur du känner dig än du själv. Således är det absolut ingen skillnad vad någon annan tycker och tänker då det kommer till dina planer inför ditt mellanår – de vet inte vad de talar om. Du skriver att din familj stöttar dig i din väg mot en bättre hälsa (vilket är superfint av dem <3), men att du undrar ifall det är acceptabelt att en 20 åring inte har körkort eller jobb. Jag undrar; acceptabelt enligt vem?
Jag, eller någon annan för den delen, kan inte berätta till dig vad du borde göra. Det är enbart du själv som kan ta det beslutet, men kom ihåg att det inte finns några färdiga regler eller bestämmelser gällande hur ens liv borde se ut. Jag kan bra förstå att det finns press för att uppnå vissa förväntningar som samhället har på unga personer, men vi är alla individer och bör leva vårt eget liv på det sättet som vi själv vill leva det. Jag hoppas att du, så gott som det går, kan släppa taget om hur ditt liv ”borde” se ut just nu och istället fokusera på hur ditt liv verkligen ser ut. Du har just tagit studenten, vilket säkerligen krävde en stor insats från dig, du har tak över huvudet, mat på bordet och personer i ditt liv som bryr sig om dig. Dessutom har du redan en klar bild om vad du skulle vilja studera i framtida fall, vilket är mycket mera än många andra i din ålder kan säga. Du har all rätt att ta livet i din egen takt och inte oroa dig över allt det där andra som sker runtomkring. Saker och ting har en tendens att falla på sin plats, på ett sätt eller annat. Du är trots allt väldigt ung ännu och har majoriteten av livet ännu framför dig. Du har inte bråttom framåt, du kan stanna upp i den här stunden och fokusera på dig själv. Det är absolut okej.
Din ångest definierar inte dig, du är värdefull just så som du är <3
Allt gott och stora styrkekramar, Lila