Hemsökta platser i Jakobstad
18.07.2017
Hej!
Lite konstig fråga: finns det några hemsökta platser i Jakobstad? Jag har en kusin som är på väg hit från London som är lite yngre än mig och verkar vara väldigt intresserad av det paranormala och skulle gärna vilja berätta/köra runt henne i stan och visa hus som har ett sådant rykte!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.07.2017
Hej!
Vänta, jag ska försöka ta reda på. Min kusin råkar vara museiguide just i Jakobstad, ska kolla ifall hon känner till några ställen där i trakten :)
Hälsar Liselott
Hej igen!
Tyvärr verkar vi inte få något napp för jakobstadstrakten just nu. Kanske det inte finns så många oroliga själar där ;) Närmast vi kommer idag är Tottesunds herrgård i Maxmo, Vörå, där vita damen finns, och så menar någon att slagfältet i Oravais är hemsökt, men det ryktet kan jag inte bekräfta. Däremot är ju Vasas spökbefolkning ganska bra dokumenterad, och till en del även Österbottens överlag. Kolla tex Tiina Hietikko-Hautalas böcker, de finns säkert på närmsta bibba. Googla också, det ska bla finnas en karta över Vasas hemsökta platser (men min dator anser att det inte är en säker webbplats och släpper inte in mig där). Jag har också för mig att Vasa-Korsholms Guider har gjort en speciell guidning om just Vasa-traktens hemsökta platser, men jag är inte säker. Kolla med dem.
Hoppas ni hittar något som ger er rysningar ;) Det hjälper säkert att köra runt i den mystiska, österbottniska sommarnatten också (i motsats till mitt på dan, alltså).
Hälsar Liselott
PS. Ifall jag ännu får nys om något, så lägger jag hit det, så kolla din fråga igen strax före ni ska iväg på spökjakt.