hjälp
18.10.2015
Har gjort något dumt jag o några kompisar råna en affär igår o ångrar det så mycket är jätterädd för att åka fast vad ska jag göra hur vet jag om vi kommer åka fast fanns antagligen kamera där oxå just därför jag är så rädd men hur länge kan det dröja innan man vet om man åkt fast eller inte o vad är det värsta som kan hända elin

Ungdomsinformatören Jenny svarar
20.10.2015
Hej!
Eftersom detta är en ungdomsportal i Finland, är jag inte så bekant med lagstiftningen inom brottfall i Sverige, så det är lite svårt att svara på din fråga, men antagligen så kontaktas du nog inom närmaste framtiden om du har blivit fast.
Här i Finland, kan man av grovt rån få minst 4 månaders fängelsestraff. Här brukar man också meddela om brott som är gjorda av minderåriga till socialen och till personens föräldrar. Men jag tycker att du skulle kunna kontakta din hemkommuns ungdomsmottagning eller nättjänsten umo.se som är Sveriges motsvarande ungdomsportal som denna för att få information om hur det går till i sådana här fall där. Hittade också en sajt som heter Brottsrummet.se som innehåller fakta om brott för ungdomar och som upprätthålls av Brottsförebyggande rådet (Brå), som du kan ha hjälp av.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny