HJÄLP
02.05.2018
Jag undrar om man kan få P-piller utskrivna utan att ens förelldrar vet om det?? Är 13 och har jätte jobbig mens men båda förelldrarna är helt emot p-piller och mini piller. Finns det något sett man kan få tag på det utan att dom får reda på det?? HJÄLP

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2018
Hej,
Ja, du kan få p-piller utskrivna utan att dina föräldrar vet om det. Om du kontaktar preventivrådgivningen i din kommun så kan du diskutera saken med dem, och du få de första månadernas p-piller gratis (hur många månader beror på hemkommun, men det brukar vara mellan 3 och 9 månader).
Många har en lite felaktig eller överdriven bild av p-piller, och helt riskfria är de ju inte. Men i alla fall måste man väga för- och nackdelar mot varandra. Så om du t.ex. har väldigt riklig eller väldigt smärtsam mens så kan det vara värt ett försök.
Om du är osäker på vart du skall vända dig så kan du börja med att tala med din skolhälsovårdare, annars kan du ta kontakt direkt till preventivrådgivningen/mödrarådgivningen/familjeplaneringen.
Kram
Tessi