Hjälp?
13.12.2021
Hej :) jag e en 13 årig tjej som funderar över om jag borde gå till t.ex. kuratorn. Jag har mina uppe och nere dagar men speciellt på sistone så har allt kännts jobbigt och jag har lixom mista motivation till allting… även till fotboll som brukade vara de jag brinner för. Efter skolan orkar jag typ alldrig vara med kompisar och ibland e jag ledsen och vet inte varför. Så här e det ju ändå inte alltid utan vissa dagar e jag jätte glad och har inga problem alls. Mamma förstår inte riktigt, hon skyller allt på min telefon och på att ”de e så i din ålder” och Mina kompisar tycks inte ha likadana problem alls. Min ena online kompis som går till kuratorn varje vecka rekommenderade dock att jag borde prata med nån men jag vet inte… det finns ju så mycke värre problem? Det känns som att i slutändan e mitt ”problem” så litet så vet inte om det e värt det… - svara pls

Ungdomsinformatör Kix svarar
21.12.2021
Tjena! :)
Tack för din fråga, ursäkta att du fått vänta en stund på svar, det är så mycket att ta tag i nu kring julen så vissa av mina frågor har tyvärr farit lite över tiden.
Ifall du ens lite känner för att fara och prata med kuratorn – så far och prata med kuratorn! Så simpelt skulle jag vilja säga ditt svar är. Ingen annan kan bestämma vad som är en ”tillräcklig” orsak och inte, hellre att man far för tidigt än för sent, och kuratorn finns där för ALLA elever som går och funderar på nåt, även dig. Oftast när man själv känner att man kanske nog borde gå och prata med någon, så är det absolut ett tecken på att man ska göra det. Det kan dessutom vara väldigt skönt att få en utomståendes perspektiv på det man upplever.
Delvist är det din mamma säger sant, att man kan uppleva många känslostormar i din ålder när hormonerna ökar och så vidare. MEN, trots att det till en viss del är ”normalt” så är det också nåt man är värdig att få stöd för, eftersom det kan vara tungt. Och det kan ibland vara svårt att på egen hand få klarhet i alla tankar och känslor och hur man ska hantera dem, då är det bra att få bolla det också med någon annan. På det sättet lägger man en god bas för hur man ska hantera känslor också i framtiden :)
Ännu några extra tips om du har känt dig nere på sistone:
-          Kom ihåg att sova ordentligt, en person i din ålder får gärna sova 9 timmar per natt, ibland till och med lite mera.
-          Ät regelbundet och bra mat, för en jämn energi.
-          Motionera lite nu som då.
-          Försök att hålla rutiner med saker och också göra sånt som har känts kul även om det i stunden inte känns så kul, exempelvis fotbollen, annars blir det lätt att man börjar ”gräva ner” sig själv och det blir en dålig cirkel.
-          Att måla eller skriva dagbok kan vara ett bra sätt att få ut sina känslor på och lära känna sig själv bättre. Spelar inte så stor roll VAD man målar eller skriver, det är processen som är det viktiga :) Kan vara avslappnande också om man typ lyssnar på musik samtidigt.
Jag hoppas ditt humör svänger till det bättre snart, kanske behöver du bara lite ledigt och lov så du får vila här emellan innan skolan börjar igen. Men om det ännu känns så här på nästa års sida så ska du absolut gå och prata med kuratorn, eller någon liknande person.
Ha en god jul och ett gott nytt år!
Kram, Kix