HJÄLP MED VIRUS PÅ TELEFON
23.02.2016
Jag är livrädd, jag skulle idag se på en film via dreamfilm, då de kom upp en ruta där det stod att min telefon var infekterat av ett akut virus som skulle förstöra mitt sim-kort o allt bla bla bla efter 5 min, och så börja det räkna ner, det stod typ "snabb reparation"på ett ställe, klickade där, men kom upp till en tom internet sida där de sto nå på engelska som jag inte fattade. Ja visste inte vad jag skulle göra, så ja stängde av telefonen.
Har inte vågat öppna den ännu.
Men det värsta var att det stod att viruset kom från pornografiska sajter, och ja, jag har varit där, bara för fun liksom. Hur ska jag säga det åt mamma o pappa?? Finns det nån chans att dom inte kommer på det ändå, dom kanske tror det orsakats av nåt annat? Hur stor chans är sånt här? Är det kanske bara nåt skojeri? Är livrädd, vet inte vad jag ska göra, telefonen var ny och jag kommer inte få en till.
Det stog btw också att jag inte skulle stänga av telefonen, men tyckte det lät lite konstigt, litade inte på det så gjorde det.
Vågar inte se ifall den fortfarande funkar. hjääälp
Jonny Bjorkstrom
Teknikexperten Jonny svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.02.2016
Hej!
Troligtvis ingen fara. Sätt på telefonen, hämta hem någon Antivirus/Malware app och scanna igeom telefonen.
Då det inte framkommer vilket os du använder är det svårt att ge tips på bra appar men Android har flera bra:
http://www.androidauthority.com/best-antivirus-android-apps-269696/
Har du annat os hittar du säkert någon populär app i store.
H. Jonny
PS från Liselott: Bekymra dig inte för att du tittat på porr. Så gott som alla unga är nyfikna på sex i din ålder och så gott som alla har kikat på porr i något skede - vissa mycket mer än andra. Det pratas också allt mer öppet om att unga tittar på porr, så många föräldrar kanske till och med förväntar sig att i något skede får höra att egna tonåringar också porrsurfat. Det knepiga med porrsajter, förutom att de inte alla gånger är moraliskt riktigt okej, såklart, är att de kan vara fullproppade med virus, lura folk att klicka på saker som börjar kosta osv. Minns att när det kommer till porr är det alltid frågan om pengar. Porr är underhållning, inte verklighet, och på underhållning vill man alltid tjäna pengar - och då gäller inte alltid samma moraliska regler som för "vanligt folk". Visst finns det "bra" porr också, rättvisemärkt där inget fuffens försiggår, men det är svårt att se skillnaden på några sekunder. Så ha inte alltför tungt samvete nu för vilka sidor du fick viruset av. Du är inte den första och av misstag lär vi oss. <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott