högtalare (engelska)
15.07.2015
Hej! jag har 2 Hitachi MS-E40 högtalare som bara har sladd. hur ska jag koppla detta till min dator. frågade på ett forum och fick detta till svar:
For the speakers:
- run a 1/8" stereo-to-L+R RCA connection from your PC's card to the line inputs on a mini receiver or integrated amp (something like this); and
- connect your speakers to the speaker terminals on the receiver / integrated amp.
men förstog inte så mycket av detta
Jonny Bjorkstrom
Teknikexperten Jonny svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.07.2015
Hej!
Vi har skickat din fråga till vår teknikkunnige Jonny, men vet inte om han har semester eller inte. Vi ser om han svarar, men vi kan i alla fall översätta engelskan åt dig:
- dra en 1/8" stereo-to-L+R RCA koppling från din dators kort till [hålet som man sätter in tex hörlurssladden i, vad det nu heter] på en mini-mottagare eller integrerad amp [amplifyer? alltså förstärkare?] (ungefär så här); och
- koppla in dina högtalare till högtalarterminalen på mottagaren /den integrerade [förstärkaren].
Hjälpte det något? Hoppas Jonny har mera hjälp att ge.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Eftersom datorns ljudkort inte är tillräckligt effektfullt för att ge ut ljud direkt till högtalarna behöver du en förstärkare. Vanliga datahögtalare har inbyggd förstärkare (aktiva högtalare). Vill du använda högtalare utan inbyggd förstärkare (passiva högtalare) behöver du koppla in en förstärkare mellan datorn och högtalarna. En del stereon har en AUX ingång du kan koppla in datorn i denna alternativt skaffa ett slutsteg/förstärkare. Det går alltså inte att koppla in högtalarna direkt till datorn.
H. Jonny