Hur mår jag?
31.03.2023
Godmorgon Decibel, en sak jag har funderar på länge nu är hur jag påriktigt mår
Tänker flera av mina kompisar har frågat av mig på senaste tiden hur jag mår eller hur det är med mig och jag vet aldrig vad jag ska svara, för om jag svarar dåligt så vad ska dom göra åt de då?
Och så dessutom så mitt ex som jag var ihop en bra stund så brukade tafsa på mig varenda dag i skolan och de slutade med att jag fortfarande kan känna hans händer på min kropp
Sen då jag sa det till en av mina kompisar som jag just hade träffat så höll bara med mig och bad mig berätta mer om honom, jag tänkte inte något skillt på de, men 1 vecka senare så gjorde han slut med mig som tur men blev ihop med min kompis som jag hade berättat allt åt
Och att ennu cirka 5 månader senare så kan jag fortfarande känna hans händer på mig, jag tycker det är sååå hilma äckligt
Och en till fråga, är det normalt att börja tappa aptiten då man märker hur dom omkring sig börjar må dåligari, för jag tror att min mamma håller på att bli utbränd och pappa bara stressar och jag har en massa problem som jag inte vågar berätta för någon, för tänk om dom gör som min kompis gjorde då? Då vet ju hela skolan om det och då blir jag ju bara ennu mera mobbad Avocado mackan
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
06.04.2023
Hej!
Vad tråkigt att höra att du går igenom så mycket just nu, det är inga lätta saker du går och bär på men du ska vara stolt över dig själv att du är så modig att du tar kontakt hit. Det var bra gjort!
Det som ditt ex gjorde var INTE okej! Man får inte röra någon på ett olämpligt sätt och det måste alltid finnas samtycke även i parförhållanden. Minns att det inte heller är ditt fel att det hände!
Det är ofta lite extra knepigt med förhållanden när man är ung. Delvis vill man experimentera, uppleva nya saker och testa sina gränser. Men samtidigt vill man ju skydda sig själv från dåliga upplevelser. Det kan vara en tuff balansgång. Ibland kan det vara svårt att i stunden sätta en gräns och säga stopp när någon gör något som man inte tycker om och ibland kan det till och med ta en tid innan man inser att någon gått över ens gränser.  Kom ihåg att ingen har rätt att röra dig på ett olämpligt sätt utan ditt samtycke. Det spelar ingen roll vem det är eller vad ni har för relation.
Det är inte ovanligt att man känner obehag eller äckel över ett ex. Speciellt om exet har betett sig illa, t.ex. tafsat mycket. Det kan hända att den här känslan av hans händer på din kropp kommer att gå om i sinom tid men det kan också hända att du behöver hjälp med att få den att försvinna. Skulle du vara öppen till att prata med någon professionell vuxen om dina känslor och upplevelser? T.ex. en skolkurator, skolcoach, hälsovårdare eller psykolog?
Det första steget till att börja må bättre är oftast att man vågar prata ut om det som hänt och vara ärlig med sina känslor och tankar. Det som är bra med att prata med någon som är professionell är att du inte behöver fundera på ifall om dom kommer att berätta vidare det du har sagt. Du behöver heller inte oroa dig för att dom skulle döma dig eller att dom skulle ge dig dåliga tips med flit till sin egen fördel. När du pratar med någon professionell finns dom där för dig och endast dig. Allt du säger stannar mellan er och dom kommer alltid vilja ditt bästa.
Det var bra gjort av dig att du pratade med din vän om ditt ex. Det var dock extremt dåligt av henne att hon svek ditt förtroende. DU gjorde INGET fel genom att lita på din vän och vara ärlig med vad ditt ex gjorde. Tvärtom är det just det som vänner är till för. Du ska kunna lita på att dina vänner finns där för dig och inte använder det som du berättar om i förtroende emot dig. Din vän gjorde absolut fel i den här situationen och jag förstår att det här sveket har satt sina spår i dig.
Det är förståeligt att du har svårt att lita på dina vänner med tanke på vad som hände med din andra vän och ditt ex. Jag hoppas ändå att du känner att det finns någon av dina vänner som du kan känna lite mer förtroende för. Eftersom dina vänner ofta frågar hur du mår visar det att dom bryr sig om dig och det verkar ju som att dom nog redan vet att det inte är så bra just nu. Därför tror jag att det skulle vara bra om du vågade vara ärlig med att det är en ganska tuff period just nu. Du behöver inte berätta om allt ifall du inte känner för det men man får vara ärlig med hur man känner och vad som händer i ens liv. Det är inget du behöver skämmas över. Det kan till och med hända att det finns någon annan i din omgivning som går igenom något liknande eller som kanske kommer att uppleva liknande saker i framtiden och kan finna tröst i att du vågade berätta om din situation.
Dina vänner kan antagligen inte göra så mycket åt din situation men det är inte därför det är viktigt att prata om sina problem. Huvudsaken är att man får säga saker högt till någon som lyssnar och bryr sig. Det handlar mera om att lätta på sitt hjärta så att man inte bär på sina problem helt ensam. Det betyder inte att dom kan eller ska fixa dina problem åt dig men dom kan finnas där som ett stöd för dig så att du lättare kan fixa dom själv. Dina vänners jobb är att gå med dig genom tuffa perioder och ge dig stöd och hjälp när du inte orkar gå själv.
Om någon skulle mobba dig över att dina föräldrar har det kämpigt just nu och att du har en del problem så säger det mera om mobbarna än om dig. Människor som ser andra människors lidande som ett skämt eller något som man kan prata skit om bakom ryggen har oftast en hel del problem själv. Det kan handla om osäkerhet, dålig självkänsla eller egna problem i familjen som man försöker dölja genom att låtsas vara tuff och peka på någon annan istället för att se sig själv i spegeln. Det är lätt att prata skit om andra men väldigt svårt att prata ärligt om sig själv. Men vilket tycker du är modigare?
Det är inte ovanligt att aptiten förändras eller försvinner när man är orolig, stressad eller mår allmänt sämre än vanligt. Det handlar inte direkt om att folk runt omkring dig mår dåligt utan det handlar om hur du själv mår när du är bland människor som inte mår bra. Speciellt när det är människor som du älskar och bryr dig om. Det finns mycket som kan hända i kroppen när man går igenom psykiskt och emotionellt tuffa tider och förändringar i aptiten är inte ovanligt. Men det är trots allt viktigt att du ändå försöker äta och inte börjar skippa måltider. Det är extremt svårt för ett barn att känna oro för sina föräldrar och det kan göra att du kanske glömmer bort att tänka på dig själv och dina egna känslor.
Det finns en stödverksamhet som riktar sig till människor som känner oro för en anhörig. Denna verksamhet riktar sig även till unga och det är väldigt lätt att ta kontakt med dom, man kan även chatta anonymt via snapchat. Deras mål är att vara ett stöd för just dig som oroar dig för dina föräldrar och jag tror på basen av vad du skriver att det kunde vara bra för dig att kontakta dom.
Verksamheten heter FinFami (<--- klicka på länken). Jag rekommenderar varmt att du tar kontakt med dom så att du iallafall får någon uppfattning om vad deras verksamhet går ut på och ifall det skulle vara något för dig.
Jag hoppas verkligen att du skulle hitta en person (vän, någon trygg vuxen eller professionell) att prata med så att du inte skulle behöva bära på allt det här helt ensam. Du är helt tydligt en väldigt smart, modig och stark person men kom ihåg att man inte alltid måste vara stark utan alla förtjänar att få stöd och hjälp om dom behöver. Du är inte ensam om dina problem så du ska inte heller behöva känna att du är det. Minns att det finns människor runt dig som bryr sig och vill stöda dig, men du måste ge dom chansen att göra det. Jag är stolt över dig att du skickade in din fråga till oss och du har redan tagit ett stort steg när du gjorde det. Du beskriver väldigt tydlig dina tankar, känslor och problem och du uttrycker dig mycket bra. Fortsätt med det!  Du går igenom en tuff period i ditt liv just nu men ge inte upp! Skicka gärna till oss igen ifall det är något mer du funderar över eller om du behöver stöd eller kanske bara lätta på ditt hjärta.
Varma styrkekramar!
Rosanna