Hygienpass
02.08.2015
hej! jag är en kille på 14 år jag undrar ol jag får ta hygienpass nu till hösten eller är det åldersgräns på hygienpass och vad gör man på de kurserna och vad har man för nytta av hygienpass ex. yrken och vad man får göra med det. Svara smabbt och Tack för ni finns <3 loliloll

Ungdomsinformatören Jenny svarar
04.08.2015
Hej,
och tack för din fråga loliloll!
Hygienpass krävs av alla som arbetar inom livsmedelsbranschen, så att de kan hantera maten tryggt. Platser där den behövs är t.ex. restauranger, kök och kafeér. Tror nog att det är bra att ha en hygienpass. Om du t.ex. söker sommarjobb, kan de fråga om du har en hygienpass -och ifall du har så går du säkert före de som inte har en då du söker jobb.
Du får nog ta hygienpass till hösten och du kan kanske t.o.m. få en kurs för det i skolan -beroende på var du studerar, men du kan bra fråga om det av t.ex. din studiehandledare.
Kompetenstestare arrangerar kompetenstester (t.ex. Yrkesakademin i Österbotten) och du kan kolla listan på närmaste stället för dig här på Livsmedelssäkerhetsverket Eviras hemdsida.Testet består av 40 påståenden och man får sen själv välja om man tycker de är rätta eller fela. Mera information om testet finns också på Eviras sida.
Läs om Hygienpass test Yrkesakademin här
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny