IQ?
11.09.2014
Heeejsan!
Vill bara börja med (som jag alltid gör då jag frågar er något, hihi) att tacka er för vad ni gör! <3
Japp, nämen nu är det så här att jag har börjat fundera mycket på intelligens och sånt, har gjort Mensas svenska och danska test, fick resultatet 100 första gången på svenska, andra gången fick jag 106 och på danska testet fick jag 114. Så jag är så där semi-smart. :)
Inte för att jag skulle fråga om det men... :D Ja, så jag undrar om man kan höja sitt IQ, och kan man i så fall höja det mycket? Och hur länge tar det och vad ska man göra för slags hjärngymnastik för att bli smartare? Hehe kanske låter konstigt och något någon i min ålder så där generellt inte funderar över men jaa :D
Och så, varning för att det här kan låta dumt, men hur kan man som bli smartare? Jag har just börjat gymnasiet och bestämt mig för att jag vill vara en smart (inte bara som ordentlig och så) som intelligent. Hur blir man det? Hur kan man till exempel öva sig? :)
Och jag är nog seriös ifall ni tror att jag skojar. :) bara jaaag :)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.09.2014
Hej, Det är lugnt, vi misstror ju inte er alla <3
Vi vet nog vem det är som huijar oss. Svaret kommer om en stund :)
Hälsar ungdomsinformatörerna
Hej, bara jaaag :)
Vi tackar för berömmet, och bugar oss ödmjukt ;)
Det är som sagt en svår fråga du ställer. På det sättet att vissa tror och tycker att man inte kan påverka sin intelligens medan andra helt klart menar att man kan träna upp sin hjärna med träning. Vi kan inte säga varken bu eller bä om detta, vi har inte hittat några vetenskapliga bevis för varken det ena eller det andra. Mycket ligger nog i ens gener, tror vi. Men säkert kan man också till en del träna upp sig med tex korsord, sudoku mm huvudräkning är säkert också bra. Vissa menar att man kan träna sin hjärna genom att göra just dessa IQ test.
Men man ska inte sätta alltför stor tilltro till IQ tester. Många ifrågasätter dem då de ju egentligen inte säger någonting om en persons kreativa sida, ledarskapsförmåga, sociala sensibilitet, kommunikationsförmåga, konstnärliga eller musikaliska förmåga. Inte heller något om en persons anlag för teknik och mekanik eller praktisk förmåga. De ger mest bara ett bra mått på korttidsminnet och ordförrådet och att man kan lösa vissa uppgifter som den som gjort IQ testet bestämt.
Att ha ett högt IQ behöver inte innebära att man får ett framgångsrikt liv. Man ska vara noga med att inte blanda ihop IQ med intelligens, påpekar många forskare. IQ är bara ett mått på en persons förmåga att använda en viss del av sin intelligens för att lösa vissa slags logiska problem, menar vissa kritiker.
Här kommer en lista på vad som enligt forskare tränar din hjärna:
1. Sök dig till nya saker, miljöer och uppgifter som du inte är bekant med från förr. Genom att söka upp nya saker i tillvaron trimmar du hjärnans synapser.
2. Utmana dig själv och din förmåga. Här gäller det att träna sig på många olika saker. Inte bara någon enstaka grej som tex bara sudoku, då blir du ju bara expert på just sudoku. Du ska träna flera olika saker så att du blir expert på många saker. Ena veckan kanske det är Sudoko, nästa vecka någon helt annan typ av hjärnövning kanske huvudräkning, eller korsord. Undersökningar har visat att det här är ett jätte bra sätt att öka hjärnförmågan. Med andra ord: snöa inte in på endast en sak ;)
3. Tänk kreativt och undvik att fastna i gamla tankemönster. ”plåga dig själv med nya saker”.
4. Göra saker och ting ”den hårda vägen”, alltså inte ta den lättaste och bekvämaste vägen. Om du till exempel vill lära dig att bli en bra fotograf, hoppa över alla moderna knappar med förinställningar. Lär dig istället hur bländarvärde, bländartid mm hänger samman.
5. Ägna dig åt nätverkande. När du utsätter dig för främmande människors nya idéer och tankar, genom sociala medier som Twitter och Facebook eller ansikte mot ansikte, så ger det dig nya perspektiv på tillvaron som i sin tur förbättrar din intelligens.
Man brukar dela upp begreppet intelligens i två delar, kristalliserad intelligens och flytande intelligens. Kristalliserad intelligens syftar på hur bra individen är på att använda olika färdigheter, sin samlade kunskap och färdigheter för att lösa problem. Flytande intelligens syftar kortfattat till hur bra man är på att lösa problem, förstå sammanhang och göra slutsatser oberoende av vilka kunskaper man besitter.
Forskning har visat att det går att förbättra den flytande intelligensen, och ju mer aktiv du är ju bättre resultat når du.
Här kommer ett utdrag ur Allt om vetenskap nov 2006:
Intelligens kan påverkas
Hjärna och IQ - Det har gjorts flera undersökningar för att hitta biologiska egenskaper som leder till intelligens. I vissa tester finns en koppling mellan hjärnans storlek och IQ, men den är ganska svag. Problemet är att vi vet väldigt lite om människans hjärna. Och innan vi vet hur hjärnan fungerar är det svårt att mäta hur väl den fungerar.
Förr trodde man att en människas intelligens till hundra procent var genetiskt betingad, men nu vet man bättre. Redan från födseln kan man påverka barns möjlighet att få högre IQ i tester. Studier visar exempelvis att ju längre ett barn får amma, desto högre IQ. Fettet i bröstmjölken innehåller fleromättade fettsyror, framförallt omega-3 som till exempel finns i fet fisk. Dessa bidrar till hjärnans tillväxt och skyddar nervcellerna hos det nyfödda barnet. Undersökningar visar att barn som blivit ammade mindre än fem månader hade för lite av fettsyran omega-3 och även en lägre IQ, än de barn som blivit ammade under en längre period.
Dock innebär det inte att gravida ska rekommenderas att äta lassvis med fet fisk, eftersom de då riskerar att få i sig alla de miljögifter som brukas samlas i fettet hos fisk. (slut på utdrag)
Nu vet jag inte om du fick något svar på din fråga här men hoppas du ändå hittar något du kan använda dig av.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna