Jag är rädd för att markera
22.11.2023
Som titeln sa, så är jag rädd för att markera på lektionerna. Men bara på finska. Jag kan de mesta, och jag vet svaren till frågorna, men... jag är rädd för läraren. Finska läraren tycker alla om, hon är snäll, rolig och en bra person. Jag undviker henne i korridorerna och försöker att inte kolla på henne.
Jag märker att mina vitsord har farit liiiiite ner då jag inte ha markerat. Vad ska jag göra? Jag vågar inte ens säga hej åt henne eller fråga för hjäääälpppp En doktor
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.12.2023
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att höra att du känner en rädsla för att markera på finska-lektionerna. Det kommer inte fram i din fråga hur länge det här har pågått, men på basen av det du skriver verkar det som att saken bekymrar dig en hel del. Vad bra att du hittat hit till Decibel och vågade skriva in till oss, det var modigt av dig :)
Jag rekommenderar att du skulle vända dig till en trygg vuxen i din skola för att diskutera saken vidare. Det kan vara en annan lärare, din klassföreståndare, skolkurator, skolcoach eller vilken som helst för vuxen som du känner dig trygg och bekväm med. Det vore viktigt att du inte blev ensam med den här rädslan. Genom att berätta åt någon vuxen du litar på ger du dem chansen att hjälpa dig med detta.
Ibland känner vi känslor som vi inte riktigt kan förklara, det händer oss alla i något skede av våra liv. Den här rädslan av att markera som du beskriver är du långt ifrån ensam med. Det kan kännas skrämmande och nervöst att besvara en fråga framför många andra människor, speciellt om man inte känner sig riktigt bekväm med den lärare som undervisar i ämnet. Det är också fullständigt okej att inte tycka om alla lärare som undervisar en, men du ska inte behöva vara rädd för en lärare. Därför hoppas jag att du tar upp detta med en trygg vuxen i din skola, så att ni tillsammans kan diskutera saken vidare. Bli inte ensam, det finns hjälp att få <3
Kram, Lila