Jag har inga vänner
17.03.2022
Jag e 17 år å har verkligen inga kompisar ingen att umgås me på fritiden å inget att prat me om ja sko behöv prat me nån, de jätte jobbit att se alla andra me massor av kompisar på heljen och i skolan Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.03.2022
Hejsan!
Ledsen att höra att du just nu inte har kompisar. Det kan kännas tungt och ensamt när man inte har någon att dela med sig av sina tankar med, för människan är ju trots allt ett socialt djur. De flesta människor kommer i något skede av sitt liv uppleva ensamhet (man kan också känna sig ensam fastän man har vänner och folk runtom sig), men speciellt när man är ung och söker sin grupptillhörighet, sitt sammanhang, så kan det vara jobbigt när man inte hittar det. Det kan börja kännas som att man ”slösar bort sin ungdom”, men där kan jag också berätta att det ungdomsåren är överlag lite överskattade, du kommer hinna med så otroligt mycket kul ännu i ditt liv.
Jag vill påminna om att det inte är något fel på dig, och jag tror helt säkert att du ännu kommer att hitta ”din flock”.
För vissa är det väldigt naturligt att få nya vänner, och att det sker automatiskt på ett vis, men så är det absolut inte för alla. I synnerhet om man varit ensam ett tag, kan tröskeln kännas hög att bekanta sig med nya personer. Jag förstår fullständigt varför det skulle kännas jobbigt att bara gå upp till folk och börja prata. Det enklaste kanske skulle vara att börja helt litet, vardagliga ämnen eller frågor. Som t.ex. att fråga någon i klassen om hur läxan gick, eller någon liten kommentar om något du upplevt du har gemensamt med någon. Huvudsaken är att du är dig själv, du behöver inte försöka vara någon annan, du räcker så som du är. Efter ett tag kommer det nog att kännas mer naturligt, och du kommer lättare att hitta på nya saker att prata om. Att man visar att man är öppen för djupare bekantskaper är alltid en god början, ifall man utstrålar öppenhet så gör det att andra lättare ”dras till en”.
Att börja på med någon typ av hobby är också ett sätt att skaffa nya vänner, det kommer naturligare att börja prata med någon i en sådan situation när man har samma intresse, eller åtminstone gör ungefär samma sak. Du kan exempelvis ta en kurs i något, börja spela någon idrott, bli aktiv i en förening, eller börja spela något typ av spel där man gamear tillsammans med andra.
Det känns jobbigt nu, det kan jag bra förstå. Men du kommer inte vara ensam för alltid! Det finns människor där ute för dig!
Ifall du vill prata mera om det du upplever så kan du skriva in hit igen, eller så kan du chatta anonymt på Ärligt Talat-chatten, deras chatt-tider hittar du HÄR. Ifall du vill så kunde du också fara och prata exempelvis till kuratorn på din skola, kanske hen skulle ha något tips på var i din kommun du kunde hitta nya vänner.
Hoppas det löser sig snart.
Kram, Kix