jag vet int haha
26.09.2023
hejj. lite under 2 år sedan var jag å sova över vid en kompis. hon hade mobbat mig i 7 år före det här, men när hon flyttade så blev vi kompisar. när jag var vid dem, så gjorde hon saker åt mig. hon rörde mig i mina privata områden och jag berättade inte tills ungefär en halv år sen (eller jag berättade inte, mina föreldrar fick reda på det för hennes föreldrar hade gått genom hennes telefon, och sett meddelanderna hon hade skickat åt mig). jag har inte pratat om det till nån, å jag vill inte det heller. jag hade just börjat leva mitt vanliga liv igen, tills allt kom tillbaka. vi går i samma högstadie nu, och vi har en klass tillsammans denhär perioden (finska). vår finska lärare är en sån lärare att vi måste lyda henne, och allt hon säger. vad händer om jag hamnar och jobba med henne? hon sitter bredvid mig i klassen, så det är liksom 99% säkert att det kommer hända. jag är rädd, och vågar inte säga emot läraren. lilla jag :)
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
11.10.2023
Hej,
Tack att du skriver in, det är modigt av dig. Jag beklagar att du hamnat vänta på svar en stund.
För det första är jag väldigt ledsen att du varit med om mobbning. Det är något som ingen borde behöva vara med om, någonsin. Du nämner inte i din fråga ifall du berättat åt någon om mobbningen eller om skolpersonalen tagit tag i det då det hände, men jag hoppas verkligen att du fick hjälp med att få stopp på mobbningen. Mobbning, även om det skulle ha tagit slut, lämnar spår efter sig. Därför vore det viktigt att du diskuterade igenom det med någon tillförlitlig vuxen ifall du inte redan gjort det. Jag kan förstå att det känns skrämmande att öppna upp sig om mobbningserfarenheter, men du ska inte behöva bära sådana upplevelser ensam.
Jag vill påminna dig om att det här som hände hos din kompis inte var ditt fel. Ingen har någonsin rätt att överskrida någon annans personliga gränser eller röra en någonstans där man inte vill. Du skriver att dina föräldrar fått veta om det som hände via kompisens föräldrar och jag undrar nu ifall ni diskuterade igenom saken där hemma? Du skriver att du inte pratat om det som hänt med någon och att du inte vill göra det heller. Det är fullständigt okej om du inte känner dig redo att tala om just det med någon, men på basen av det du skriver så rekommenderar jag ändå att du skulle tala med en vuxen som du litar på. Det kan vara en skolkurator, ungdomsarbetare eller någon släkting som du känner dig bekväm med. Du behöver inte inleda samtalet med det du beskrivit här, men jag hoppas att du tar emot hjälp för att bearbeta allt det du varit med om. Ifall det känns alltför skrämmande att tala med vuxen just nu, kan du vänta dig till Ärligt talat-chatten där du kan chatta anonymt, kanske det skulle kännas mer bekvämt för dig i stunden. Ärligt talat-chatten är öppen måndag till fredag kl. 9-12 och 19–22. Du kan chatta med en psykolog på måndagar och torsdagar, helt anonymt. Du hittar chatten HÄR.
Gällande finska-lektionerna med den här kompisen och att jobba tillsammans, finns det tyvärr inte så mycket annat att göra än att berätta åt någon vuxen i skolan att du inte kan jobba tillsammans med henne på grund av det som hänt mellan er tidigare. Du behöver inte berätta vad det är, utan helt enkelt be om att inte behöva jobba med henne. Du kan säga att du känner dig obekväm och otrygg i hennes sällskap ifall det är så du känner dig. Kanske du kunde berätta det här till din klassföreståndare? Alternativt kunde du berätta om det här där hemma så att de kunde vara i kontakt med din lärare eller klassföreståndare?
Jag kan bra förstå att du känner dig rädd, det har du all rätt till att känna, men jag hoppas att du kunde hitta en vuxen som du kunde tala med. Det är svårt för någon att hjälpa dig med din situation ifall de inte vet om det.
Stora styrkekramar <3
Lila