Jag vill köpa en spirit box
11.09.2023
Jag vill köpa en spirit box för egna pengar (en slags radio som skannar radiofrekvenser och ”spottar ut” ord som spitits (spöken) säger.) Men jag får för mamma men inte för pappa för han tror att jag kommer söka spöken hemma i huset men jag tänker inte göra det. Hur ska jag över tyga honom (jag har velat köpa en spitit box i snart 2 år) Spöke
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
14.09.2023
Hej,
Tack för din fråga! Du beskriver att du velat köpa en spirit box i snart 2 år och har diskuterat saken med dina föräldrar. Din mamma har gett dig lov att köpa en, medan din pappa inte har gjort det. Om jag uppfattar dig rätt nu, så vill din pappa inte att du köper en spirit box eftersom du då kunde söka spöken hemma i ert hus, vilket han inte vill att du gör.
Ifall jag har uppfattat din situation rätt, finns det nog inget annat du kan göra än att diskutera saken vidare med dina föräldrar. Försök att hålla dig lugn och lyssna på vad både din mamma och din pappa har att säga. Det leder sällan till en bra diskussion om en eller alla parter i en diskussion blir defensiva, upprörda eller irriterade. Genom att du håller lugnet och lyssnar på vad dina föräldrar har att säga kan du förvänta dig samma behandling av dem då du framför dina åsikter. Du kan föra fram det som du skrivit här i din fråga, att du velat ha en spirit box i flera års tid nu och berätta också varför du vill ha en. Ifall orsaken inte är att söka spöken hemma i ert hus, finns det säkert en annan förklaring till varför du så gärna vill köpa en spirit box. Det är bra om du ärligt berättar åt dina föräldrar varför du vill ha en spirit box för då får de chansen att förstå dig bättre. Kanske er diskussion inte leder exakt till det som du hoppas på, men oftast finns det ändå en kompromiss man kan komma till som gör alla parter nöjda.
Lycka till med de diskussioner som kommer!
Kram, Lila