Jävla FB
29.12.2014
Hej! Blev lite orolig idag när jag fick se den här länken " informationskriget.se, mer om varför det är dags att lämna Facebook" när jag läste vad det stod där blev jag skrämd! Tänk att dom kan ta ALL information man har på den enheten man loggar in på fb med efter nyår!! Men om man inte loggar in på fb efter nyår så kan dom inte göra det. Eller? Men om man fortfarande har kvar fb-appen men inte loggar in, kan dom då även ta information? Vad tror ni om det här? Är det sant eller är det nåt påhitt? Vad skulle ni råda mig och andra att göra? Tacksam för svar, helst före nyår :) Suttabubba
Jonny Bjorkstrom
Teknikexperten Jonny svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.12.2014
Hejsan, vi sätter frågan till vår teknikexpert han vet nog vad som är fiffigaste att göra.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Detta är inget nytt och inget som berör enbart FB utan snarare alla enheter och apparater som kopplas upp till internet. Så fort man ansluter sin telefon, dator, surfplatta, smartklocka, tv, playstation mm. till internet finns all information där till den som är intresserad.
Man bör vara medveten om det och därför noga tänka genom vad man sätter ut på nätet och framförallt var man registrerar sig eftersom det i andra hand är upp till de tjänster dit man registrerar sig att se till att infon skyddas. Egentligen är det väldigt lite info om en person som kan vara direkt skadligt t.ex. bankuppgifter är väldigt väl skyddade av banker idag, likaså personuppgifter o.dyl. Vanligaste orsaken till att företag är intresserade av att få kontakt med folks konton är för att kunna ge direkt reklam. Det betyder att om de t.ex. ser att du handlar kläder på Kläder Ab så kan de sända direkt reklam till dig om detta företag och förhoppningsvis få dig att handla ännu mera.
Facebook är en av de största sociala medierna idag och utnyttjas av många för att försöka komma åt sådana uppgifter. Facebook vet om detta och vill absolut inte förlora sina användare utan arbetar för fullt med att försöka få systemet så säkert som möjligt. Jag tror inte man behöver vara mera orolig nu än tidigare dock skall man alltid vara försiktig med vad man delar ut, vad man klickar på och godkänner, var man registrerar sig och se till att man har ett bra virusskydd och brandvägg på datorn, telefonen, surfplattan.
Genast du kopplar upp dig till internet öppnar du en dörr ut till hela världen där de kan komma in i din dator. Det kommer man aldrig undan!
H. Jonny