Jobb
04.03.2022
Hejsan Decibel. Jag blev nyfiken på en grej gällande denna organisation, ni som svarar på frågorna här, är det ert "fulltime job" eller gör ni annat på samma gång och detta är nån "hobby" om man kan kalla det för det? :P Ja blev bara nyfiken. :) Sen en sista fråga, är detta statligt eller privat ägt? Som sagt bara nyfiken. Kakan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2022
Hej,
I ungdomslagen står det att varje kommun i Finland måste ordna ungdomsinformation på något sätt, och då är det upp till varje enskild kommun att lösa det på det sätt som passar dem. Vår organisation är uppbyggd så, att Decibel finansieras av sina 12 medlemskommuner och är därmed en kommunal tjänst, men vi brukar även erhålla olika stöd från t.ex. regionalförvaltningsverket och Svenska Kulturfonden.  På Decibel är vi tre anställda på heltid som jobbar bland annat med att svara på frågor men även med att besöka skolorna i våra medlemskommuner och hålla olika temapaket. Eftersom vårt löfte är att det skall vara en expert som svarar på frågorna så samarbetar vi även med ca 40 sakkunniga inom olika ämnen. Dessa svarar på frågorna vid sidan om sitt eget jobb/studier och får med andra ord inte betalt för det utan gör det utifrån en önskan att hjälpa. På detta sätt är det inte vi tre på Decibel som sitter och googlar fram svar på saker vi inte vet utan frågorna skickas till den som besitter kunskap i ämnet. Endast i få undantagsfall är det vi själva som svarar på frågor utanför vårt kompetensområde, och då brukar det handla om att vi inte har och inte hittar en specifik expert på det området.
Decibel samarbetar även med Luckan, så att de frågor som kommer in på svenska från andra kommuner än Decibels medlemskommuner besvaras av Luckans ungdomsinformatörer eller experter.
Kram
Tessi