K-pop
02.03.2014
Hej.
Ja kan börj mee att säg att jag verkligen älskar k-pop(koreansk popmusik) och fick nyligen reda på att e Varje år(!!) brukar kom ett eller flera band ti Finland! Alltså de va ju riktit stora nyheter för mej, för ja hadd som tänkt att "Finland finns int på deras kartor". Men nu vet ja, o ja har googla runt. Nada.
Så jag undra: Om ni hinner o kan, kan ni ta reda på vilket/vilka band som kommer i år (om e kommer nåå) o i så fall när? :)
Ja e dessutom 'rädd' att dehe k-pop har blivi lite ett beroende för mej, men int kan e ju hjälpas, så awesome som dom e :') Ja e minst sagt va man kan kall en fangirl, ja kan skrik, gråt, skratt o ja herre gud.. Allt för en kanski 20 sek. video, en text, kort elo stor nyhet mm. Ja vet int om e böri bli för myki.. ^^'' Fangirl

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
05.03.2014
Hej!
Först: äschdå, det var inte så lätt när vi inte riktigt är insatta i vilka band som finns. Tex kunde man ju googla på en massa band-namn plus ordet Finland för att se ifall de själva tex på sina webbsidor eller fb-sidor meddelat att de är på väg till Finland då och då. Men nu efter en lång stunds allmänt googlande så hittade vi tyvärr inga fakta om att något k-pop-band skulle vara på väg hit. Kanske det lönar sig att följa med de större biljettförsäljningssajternas nyhets-feed (man kan ofta få till sin e-post eller som rss-feed), tex Lippupalvelu.fi, NetTicket.fi, tiketti.fi osv. Likaså olika musikkanalers och musiktidningars nyhets-feeds, tex YleX, X3M,
Sedan finns det ju flera ställen där k-pop-fans håller koll på vilka band som är på kommande och vad som händer inom den musikstilen, tex de nedanstående:
http://www.kome-world.com/fi/
https://www.facebook.com/KpopNonstop/events (tydligen rikssvenskt)
Lite annat smått och gott hittade vi också, tex här där man kan lyssna på K-pop på nätradio, ifall du inte redan visste om det här
http://www.kimchi.se/popkultur/radio/index.php
Men oj, nu hittade vi en gammal artikel som har förklaringen på varför det inte är så vanligt med K-pop-konserter i Finland ännu. Men som också säger att K-pop är på kommande här. Tydligen är det så att de flesta större K-pop-band har jättestora och påkostade shower när de far på turné, med massor av rekvisita, häftiga scenografier osv. Och det gör det både ekonomiskt svårt att få att gå ihop i "lilla" Finland, svårt att hitta bra keikkaplatser och svårt att få ut mesta möjliga effekt av.
http://ylex.yle.fi/uutiset/popuutiset/ilmio-on-vasta-aluillaan-ensi-vuonna-k-pop-bandeja-nahdaan-jo-suomessa
Ja och så finns det säkert musikexperter man kan fråga. Kolla tex med de programledare som drar Musikrepubliken i Radio X3M, http://svenska.yle.fi/vi-pa-x3m. Nu minns vi inte vem av dem som brukar ha Poprepubliken, någon av tjejerna, men hon kanske vet? Man kan alltid mejla och fråga :)
Sedan angående din kärlek - ditt beroende - till K-pop: Så länge du har balans i livet, så är det lugnt. Så länge det inte överväldigar dig, tar för mycket av din tid (tex från något så vardagligt som läxor), så länge du hittar glädje, inspiration och livsgnista från andra saker i ditt liv också, så är det lugnt.
Vet du, det hör till och med lite till tonåren att bli ofantligt fascinerad av något visst. Nu vill vi absolut inte låta nervärderande eller något - det du känner är helt okej och helt normalt - men det finns neuropsykologiska och utvecklingspsykologiska förklaringar till det här. Se, i tonåren (upp till 25 år för vissa) så är "känslohjärnan" bak i huvudet mera utvecklad än "förnufthjärnan" i pannloben. Det gör att tonåringar mycket lättare än vuxna blir jätteinspirerade, entusiastiska och gärna alltså söker sig till nya idéer, nya ideologier, nya subkulturer osv. Det kan vara allt från att leva så ekologiskt som möjligt eller bli väldigt religiös till att börja klä sig, lyssna på musik och leva som en rockabilly eller ha brinnande intresse för och starka åsikter om sannfinländarnas utlänningspolitik. Äldre personer lägger mera band på sig själva, behärskar sig, är "förnuftiga", bekymrar sig för vad andra ska tycka eller är rent av nästan lata när det gäller att engagera sig - åtminstone delvis för att deras förnuftshjärnor är färdigt utvecklade då och tar makten över känslohjärnorna... ;)
Det är alltså vanligt bland unga att helt fångas av något visst och gå upp i det med liv och lust, ibland till och med nästan fanatiskt. Men det här engagemanget ger dem ofta en känsla av mening i livet, gemenskap med andra likatänkande, ett mål eller "manus" att följa (många ideologier och subkulturer har liksom regler om allt från hurudana kläder man ska ha till vad man ska tycka) - och endorfinkickar i mängd och massor. Men ibland också känslor av hopplöshet, förtvivlan och sorg när världen inte stämmer överens med eller håller med om det man själv känner så väldigt starkt för. Det här med den enorma netusiasmen för något skilt hjälper dock ofta unga att också frigöra sig från föräldrarna och "hitta sig själva", skapa sin egen identitet. Det här bidrar därför också ofta till att fbla öräldrarnas åsikter, levnadsstil - ja ALLT - känns töntigt, gammaldags eller helt enkelt fel. De flesta förälskelser av det här slaget brukar avta när man kommit upp över 20-strecket och det är därför som många aktivister av olika slag, entusiaster och eldsjälar brukar vara unga. Tyvärr kanske man kan säga i vissa fall, för visst kan det verka ibland som om ungdomar lever så mycket MER och intensivt än många vuxna.
Så så länge du inte själv tycker att du eller ditt liv tar skada av ditt stora intresse, så är det bara att tuta och köra. :D
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena