Kaktus problem!
15.09.2017
Hej.
Jag har en mini kaktus, den är 9 cm hög om man mäter från jorden och de är lång smal.
1. Jag märkte för 2 dagar sen att den är liksom lite vit, eller det ser ut som att någon skulle ha färgat den svagt vit eller som att det är damm på den. Men det går inte att "skrapa eller tvätta" bort heller. Men då jag vattnade kaktusen blev den grön igen på toppen så det är väl bara att vattna den emellanåt så försvinner det?
2. Sen så är den också ljusbrun vid botten typ en halv cm. Jag provade sticka hål på det bruna och det kom inte ut någon vätska vilket jag har hört att det gör när den är rutten. Hur ska jag få bort det? Snälla hjälp min kaktus!
Han heter Bert förresten. Snälla hjälp Bert han betyder jätte mycket för mig :(
Svara snabbt annars kanske han dör!!! Min kaktus heter Bert

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.09.2017
Hej,
Nu kan jag ju inte påstå att jag direkt är sakkunnig då det gäller kaktusar, men eftersom vi inte har någon kaktus-expert så skall jag försöka svara.
Det vita, fluffiga dammet på Bert är eventuellt spår av ull-löss. De är med andra ord små löss som kan leva på växter. (du kan bildgoogla så ser du hur de ser ut, men oftast ser man inte själva lössen utan bara spåren av dem) Honan lägger sina ägg just i "dammet" som sedan blir kvar på växten. Oftast vilar honan någonstans nere vid foten av kaktusen, vilket också kan vara orsaken till att Bert har blivit ljusbrun runt foten - för att hon äter på honom.
För att slippa dessa objudna gäster skall du blanda vatten (tydligen helst regnvatten eftersom det inte innehåller lika mycket kalk som kranvatten) samt lite tallsåpa (såpa utan ammoniak eller tensider) och denaturerad alkohol (d.v.s. sprit till spritkök eller rengöring) Vattnet - såpan och spriten penslas sedan på kaktusen och får verka runt en timme, sedan får du försöka duscha av kaktusen utan att vattnet rinner ner i jorden (håll den snett eller lägg plast för myllan.) Kaktusen klarar nog av behandlingen bara du sköljer bort lösningen efteråt.
Sen får du bara hålla koll, och om problemet återkommer så får du upprepa behandlingen.
Hoppas att Bert kryar på sig.
Kram
Tessi