kan inte äta kött
12.01.2016
Hej jag har vart vegetarian i typ 2-3 år inte för att jag tycker synd om djur utan för att jag sett riktigt äckliga filmer där folk äter folk o blev sjukt äcklad och då sist jsg åt hamburgare såg jag på köttet o ville bara spy kan inte äta kyckling häller men fisk har jag inget problem med. Iaf så måste jag börja äta det igen mitt järnvärde ligger på 5 o det måste ligga på mellan 10-30 för att va normalt dessutom är jag trött på att alltid bli äcklad av det o av att se folk käka det har försökt äta när min mamms tvingat mig men typ tuggat o sen spottat ut för det är så segt o äcklig o mår illa av lukten. Vad kan jag göra för att komma över det? :)

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
18.01.2016
Hej,
Först funderar jag på om du nu tar något järntillskott, det antar jag ju att du nu gör. Tabletter (tex obsidan) finns ju att köpa och de kan ställa till det för magen, förstoppning och hård avföring. Det är bra att veta så man vet vat det beror på. Flytande tillskott finns också som inte besvärar magen (tex kräuter blutsaft). Av egen erfarenhet så kan jag säga att det flytande tillskottet snabbare hjälper men kan inte säga om det är så för alla förstås.
Det är besvärligt att äcklas av viss mat, men inte helt ovanligt. Jag tror nog att det är ganska svårt för dig att börja äta kött bara så där. Vill du verkligen bli allätare krävs nog övning, tålamod och medvetenhet om att det kan misslyckas. Klokt att börja smått och med det du ogillar minst, dvs avskyr du köttfärs mer än en hel stek så börjar du med lite stek och fortsätter med det om det känns okej. Men tvinga inte i dig kött, det leder bara till mer avsky. Vi är alla olika och vi behöver inte äta kött om vi inte vill. Så pusta ut om du verkligen inte vill börja äta kött, för det behöver du inte.
Jag undrar om ditt järnvärde länge varit lågt eller om det kommit smygande efter du blev vegetarian. Om man övergår till vegetarisk kost så är det viktigt att man inte bara slutar äta kött utan att ersätta det med annat vegetariskt alternativ som motsvarar näringsämnena. Som vegetarian är det förutom protein även främst järn och b12vitamin man behöver tänka på. Klokt är det då att ta en tablett multivitamin dagligen. Det finns ju även järn i vegetabilier men de är av den typen järn som inte tas upp av kroppen så lätt. Gröna bladgrönsaker och fullkornsprodukter innehåller järn. Järn som finns i kött tas upp mycket lättare för kroppen men gärna ska man äta något c-vitaminrikt till maten för att ännu öka upptaget. Tex tomat, paprika, apelsin osv.
Eftersom du nu har lågt järnvärde så behöver du ju korrigera det förstås. Först och främst med järntillskott men du behöver också se över din kost. Om du verkligen kan tänka dig att börja äta kött så tillsätt det då på din vegetariska tallrik, behåll grönsakerna och även bönor osv!
Ett enkelt tips om du kan tänka dig att äta leverpastej är att ha det som pålägg ofta och drick tex apelsinjuice till! Lever är nog det järnrikaste livsmedlet som finns och apelsinjuice innehåller c-vitamin. Men börja inte överäta ren lever, det är inte bra för dig, men leverpastej går bra.
Men för att svara på din fråga så är nog övning det enda som gäller.
Önskar dig lycka till hur du än beslutar dig för att göra. Fråga igen om det behövs!
Vänlig hälsning, Anna - kostrådgivare