Kan inte gråta
31.12.2021
Hej, jag har lite saker jag funderar över.
Jag är en person som kan ha väldigt svårt att visa känslor och stänger oftast in mina känslor (speciellt då jag är lessen eller mår dåligt). Senaste året har jag mått ganska upp och ner och haft mycke problem med bl.a maten och mycket självhat. Eftersom att jag har jätte svårt att berätta om mina känslor och tankar till någon så har jag aldrig berättat något till någon och det finns igentligen ingen som vet hur jag mår/har mått senaste året eller att jag har svårt med maten och min självkänsla. Ibland känns det som att jag bara sku vilja gråta ut alla känslor men istället känner jag mig hel tom och jag ”kan int gråta”. Jag blir som så fylld av massa känslor och tankar att jag bara blir helt stängd.
Jag har tänkt mycket på att jag kanske borde tala med någon om detta om om mitt mående osv men jag tkr verkligen att det känns så svårt att be om hjälp. Känns som att folk tror att jag bara söker efter uppmärksamhet då. Känner också att jag inte vill bli av med kontrollen över min mat och träning för det känns som en trygghet att jag har kontroll på kalorier, träning osv..
Vet inte hur jag ska ta tag i det här eller hur jag ska våga ta hjälp eller någonting. Är bara helt fylld men också tom på känslor. Vill int att 2022 blir likadant som 2021 varit :- Känns som att jag inte mår ”tillräckligt” dåligt för att få hjälp.
Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.01.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. För det första så vill säga att jag tycker det är bra att du själv verkar så medveten om att du stänger in dina känslor och sånt, medvetenhet är första steget till att kunna göra något åt situationen. :) Också medvetenheten om att det här kanske inte är så bra för dig just nu, och att det finns nåt bättre för dig out there. För det tycker jag mig också se i din fråga, att du har en vilja till att ta tag i det här och jobba med det, men att det känns svårt att veta var man ska börja. Och så är det ju ofta...
Jag tycker också du är insiktsfull och smart som ser att dina svårigheter med maten också har att göra med kontrollsökande och en sorts trygghet, och att det därför kan kännas läskigt att börja äta mer fritt, för att beteendet går djupare än ”bara” mat och utseende. Det är inte alla som inser det, och återigen vill jag säga att när du väl får hjälp så tror jag du kommer kunna ta väl emot den på grund av att du redan förstår den här biten!
För trots hur medveten man än är så kan det vara väldigt svårt att göra stora förändringar på egen hand – och man ska inte heller behöva gå och bära på tunga känslor ensam. Det finns hjälp att få för det här och du är precis lika berättigad till den som vem som helst annan! Det att du upplever svårigheter med självkänslan, att humöret går upp och ner och att du ibland känner självhat, svårigheter med ätandet, nedstämdhet och tomhet är ABSOLUT tillräckliga orsaker för att söka hjälp. Folk jobbar ju med det här professionellt och de kommer inte tro att du ”bara söker uppmärksamhet”. Sen kan du ju välja själv om du också vill berätta åt någon annan i ditt liv eller inte. Du måste inte om du inte känner dig redo, även om jag nog tror att dina närstående skulle uppskatta att få veta hur du känner så de bättre kan stödja dig om du vill ha stöd. Och OM någon ändå skulle tro att du gjorde det för uppmärksamhet så är det nog de som borde se över sin egen världsbild lite, och säger mera om dem än vad det gör om dig.
Ledsen att höra att du inte känner du kan gråta när du skulle vilja gråta. Men så kan det vara i perioder, och ibland när man har mycket känslor på en gång så kan ens huvud liksom försöka ”skydda en” genom att bara frysa allt så man ska slippa känna det. Det är en försvarsmekanism, en sorts ”överlevnadsstrategi” likadant som att slåss eller fly. Det är bara det att i längden så blir det mera skadligt än ett skydd, om känslorna inte kommer sig ut nånstans. Men din gråt finns nog där och jag är säker på att du kommer hitta den en dag igen, en dag när ditt huvud känner sig tryggt nog att släppa ut det. Nu är det viktigast att bara börja nysta i någon ända, genom att prata med någon om det.
Om du vill börja genom att diskutera din relation med maten så kan du kontakta Livslust-projektet, de är jättesnälla där, och ger fem kostnadsfria besök (online) där man kan tillsammans med dem planera hur/om man vill ha fortsatt vård eller hjälp. HÄR fyller man i deras korta kontaktblankett, det är jättelätt, du kan fast bara kopiera över texten du skrev in hit i deras meddelanderuta och lägga dina kontaktuppgifter där ovanför i rutorna :)
Om du inte vill göra det, så är ett annat sätt att gå till din skolkurator eller hälsovårdare och be hen hjälpa dig vidare med ditt mående. Ifall du inte vet hur du ska börja prata så visa dem bara den här frågan som du ställt in, typ på din telefon, så får du det sagt och så kan personen du pratar med ställa eventuella följdfrågor om det.
Det går också att själv boka en tid till ditt lokala HVC (eller be dina föräldrar göra det om du känner dig okej med att be dem om det).
Ett fjärde alternativ är också att kontakta de lokala ungdomsuppsökarna så kan de hjälpa dig boka en tid vidare. Du hittar dem genom att googla din kommuns namn och ”uppsökande ungdomsarbete”.
Jag tror på dig, du fixar det här! En sak i taget nu bara, men börja med att ta kontakt någonstans på samma modiga sätt som du tog kontakt hit! <3
Kram, Kix