Känner mig äcklig
11.02.2024
Hej jag och mina vönner pratade om onani för några dagar sen och ingen av dom har onsnerat och nu könner jag mig äcklig för stt jsg har gjort det sen jag var 8 och gör det nästan varje dag är det normalt att göra de varje dag och stt jag började i så tidig ålder Äcklig tjej
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
12.02.2024
Hej!
Du ställer en jätteviktigt fråga. Det är många tjejer som säkert funderar på samma sak som du. Oroa dig inte du är ingen "äcklig tjej" så som din signatur säger. Jag kan lova dig att de flesta av dina vänner och människor i din ålder absolut onanerar! Säkert finns det någon av dina vänner som inte ännu onanerar men det beror antagligen bara på att dom inte ännu upptäckt hur fantastiskt och hälsosamt det är. Men de flesta i din ålder onanerar nu som då eller varje dag. Men av någon orsak är det något man skäms över och därför inte kan erkänna.
Det sorgliga är tyvärr att den här skammen främst finns hos tjejer eftersom killar överlag är mer öppna och ärliga om sina sexuella behov och onani. Det är väldigt synd eftersom tjejer har precis samma behov som killar men av någon orsak finns det en kultur som får tjejer att känna sig äckliga när dom onanerar. Men tro mig du är inte äcklig! Du är helt normal!
Onani är ett fantastiskt sätt att lära känna sin kropp. Det är roligt, skönt, hälsosamt och viktigt för den sexuella utvecklingen. Det finns ingen ålder som är för tidig för att börja utforska sig själv. Många små barn har på ett eller annat sätt gjort det skönt för sig och det är helt normalt. Din kropp är din egen och du har rätt att känna njutning om du så vill. Att onanera är dessutom ett utmärkt sätt att förbereda sig ifall man någon gång vill testa på att ha sex med en partner. Jag skulle starkt avråda från att ha sex med en partner ifall man inte först utforskat sin kropp på egen hand. Det är som att springa maraton utan någon träning alls. Därför är onani ett så viktigt och bra sätt att förbereda sig både fysiskt och psykiskt inför sex.
Om du inte tror på att dina vänner är oärliga när dom säger att dom inte onanerar kan jag ge dig ett litet exempel som i alla fall får mig att ifrågasätta deras ärlighet. Du vet ju själv hur skönt det är när du onanerar. Det är så skönt att du gör det nästan varje dag och har hållit på sen du var 8 år. Tänk att ha möjligheten att på ett så himla lätt sätt göra det skönt för sig själv och känna njutning. Tänk att man då bara skulle välja att inte göra det? Låter inte det lite konstigt. Jag har svårt att tro att dina vänner aldrig utforskat sina kroppar (det är något som alla barn gör). Jag har även svårt att tro på att ingen av dom lagt märke till hur skönt det är när man rör sitt underliv och jag har ännu svårare att tro att dom sedan bara valt att inte känna den njutningen igen, det är inte så som människor funkar i allmänhet. Vi vill känna njutning och när vi väl hittar ett lätt sätt att göra det på är det ytterst osannolikt att vi bara skulle välja att inte göra det.
Du har alltså inget att oroa dig eller skämmas för. Låt inte dina vänners skam för sina sexuella behov smitta av sig på dig och få dig att känna dig äcklig. Det du gör är både hälsosamt och helt naturligt. Jag är jättestolt över att du tog kontakt hit så att vi tillsammans kunde reda ut hur det egentligen ligger till så att du kan släppa alla skamkänslor och fortsätta onanera i lugn och ro utan att känna dig äcklig. Jag hoppas en dag att dina vänner kan vara lika modiga och jag hoppas att deras skamkänslor inte hindrar dom från att utforska sig själv. Det är inte lätt att känna skam över ett så naturligt behov.
Det är såklart okej och helt förståeligt att man inte vill prata om det som man gör för sig själv och du behöver inte känna att du sitter och döljer någon hemskt hemlighet. Du onanerar för din egen skull och det är inte något som du måste tala om för någon annan. Det är såklart bra ifall man känner sig trygg och bekväm med att tala med sina vänner om onani men det är inte något man måste göra. Det bestämmer du helt själv.
Så släpp nu alla dåliga tankar kring dina sexuella behov och onanera så mycket du vill och kan. Du äger din kropp och bara du kan bestämma över den!
Kram,
Rosanna