Katt
20.10.2024
Jag vet att det här låter helt dumt men kag är typ obekväm med min katt? Jag klappar nog honom och så men när han kommer och sätter sig i min famn eller ligger i min säng så blir jag jätte obekväm och vill inte att han ska vara där. Jag älskar honom nlg jättemycket men vet int vfr de e såhär.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
22.10.2024
Hej,
Tack för din fråga. Det är helt naturligt att både du och din katt behöver lite tid att bli vana vid varandra. Du behöver inte ha katten i famnen eller i din säng om det känns obekvämt. Katter är självständiga djur till sin natur, klart det finns undantag, men generellt brukar de inte kräva lika mycket människokontakt som t.ex. hundar. Det är alltså riktigt okej om du inte vill ha katten i famnen hela tiden eller ha honom att sova i din säng.
Det som du skriver i den hemliga rutan kan vara orsaken bakom att du känner dig obekväm med din katt. Ge det tid och försök ha tålamod. Det kommer knappast alltid kännas så här. Ta det i din egen takt, lite åt gången. Du behöver inte direkt ha katten att sova i din säng bredvid dig, utan kan börja med att ha honom en liten stund i famnen och se hur det känns. Kanske du sakta men säkert kommer känna dig mera bekväm med din katt. Och är det trots allt så att du fortsättningsvis känner dig obekväm, så är det också helt okej.
Du har rätt att älska ditt husdjur på det sättet som du är bekväm med :)
Allt kommer att ordna sig <3
Kram, Lila