Klarar mina marsvin sej?
10.07.2014
Hej, jag har för ett litet tag sen skaffat två marsvin som jag blivit så fötjust i. Men fick just veta att jag snart ska börja vara borta fredag-lördag, varje helg i åtminstone ett år framöver. Jag skulle inte vilka ge bort mina små bebisar men klarar de sej den tiden om jag ser till de har mat så det räcker och ger dem extra mycket kärlek på veckorna iställe? Har ingen som skulle kunna se till dem heller.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.07.2014
Hej!
Det var en knepig fråga för någon som aldrig haft marsvin ;) Och så här i semestertider finns det inte så många att fråga. Fast kanske du kunde ringa närmsta veterinär och fråga vad han/hon anser? Jag hittade nog tex ett diskussionsforum där just den här frågan diskuterades, http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d713ff0b9cb462227056303-hur-lange-kan-de-vara-sjalva, men jag blev inte så mycket klokare - utom att de åtminstone i Sverige verkar ha lag på att sällskapsdjur ska få tillsyn en gång i dygnet åtminstone. Jag försökte leta efter motsvarande lag i Finland, men hittade inte så här snabbt i alla fall. Veterinären borde nog veta. Jag kan rekommendera Västkustens djurklinik i Vasa, de borde ha mycket erfarenhet av små husdjur.
Och så har jag ett förslag: om du absolut inte kan ta med marsvinen dit du far varje helg, så kanske det ändå finns någon som kan titta till dem åtminstone en gång per dag? Jag kommer genast att tänka på husdjursintresserade flickor i 11-13-årsåldern? Kanske några sådana från grannkvarteret kunde tänkas antingen ha dem hos sig under helgen eller komma in till din läghenhet (eller hur du nu bor) och sköta? Det lönar sig säkert att diskutera med föräldrarna först, för det blir kanske sist och slutligen deras ansvar. Men det sitter säkert tjejer i din närhet som så väldigt gärna skulle vilja ha marsvin, men som inte kan tex för att familjen reser på skollov och liknande. Så om du inte genast kommer att tänka på något grannbarn, så kanske du kan vänta tills skolorna börjar och sätta en lapp i närmsta skola (inte helt omöjligt att även högstadieflickor skulle vara intresserade och motiverade?)
Hoppas det löser sig med marsvinen :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott