knakar i ryggen och benen
09.09.2015
Hej! Är det farligt att "vrida" på ryggen så att det knakar? Ni vet då man sitter på en stol och har kvar benen fram men vrider överkroppen. För har sett att vissa gör det och då jag skulle testa då riktigt KNAKA det! Lät riktigt otäckt så undrar om det är farligt och att man ska undvika det? En sak till... alltid då jag sätter mig på huk så knakar det i mina knän.. det gör det alltid för jag har mitt skåp långt ner i skolan. Är det oxå farligt? jeo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2015
Hej,
Att det knakar i ryggen är ingenting att oroa sig över. Det beror på att det bildas undertryck i ledkapslarna. Då en led tänjs ut bildas det alltså undertryck inuti lederna och då det sedan kommer åt att strömma in luft i leden leder det till knak-ljudet. Det är alltså helt ofarligt.
Knakandet i knäna är också helt harmlöst så länge knäna inte gör ont. Oftast beror det på att brosket inne i knäna är lite ojämnt.
Så inget alls att oroa sig över med andra ord :)
Kram,
Tessi