Konsert
10.01.2015
Hejsan! Har några frågor om hur en konsert funkar osv. Hur ska man beställa biljetter från nätet till en konsert? På en konsert, är det så att den/dom som uppträder sjunger sina låtar och går sen? Eller är det så att det finns en chans att efteråt ställa sig i kö för att få en autograf elr liknande? Vad är bättre stå/sittplatser? Hur länge håller en konsert på? Tacksam för svar! Om ni kunde kanske berätta lite allmänt också över det här. Raggarkillenlöve
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.01.2015
Hej på dig Raggarkillenlöve!
Tack för dina frågor, konserter är roliga att gå på speciellt om det är någon som man diggar jättemycket. Nu beror det ju på lite vad för sorts konsert du menar men man kan beställa vissa biljetter till konserter eller evenemang på studioticket.fi  men eftersom du är 14 år så behöver du ha hjälp av dina föräldrar då man skall registrera sig och sen betala över nätet. På studioticket finns det listade de konserter och evenemang som man kan köpa biljetter till. Ibland kan man också köpa biljetter via olika bokhandlar eller olika idrottsföreningar, men det står oftast var man får biljetter till en konsert där de annonserar om evenemanget.
Konserter ser lite olika ut beroende på vem som uppträder. Vissa konserter har endast sittplatser medan andra endast har ståplatser eller både och. Artister brukar ofta sjunga sina låtar varvat med lite prat och show mellan låtarna, sen är det också vanligt att man klappar i händerna när de har gått av scenen för att komma och sjunga en gång till. Är man osäker kan man alltid kolla hur de andra gör och sen hänga med i stämmingen. Konserter kan hålla på från 1 h till 2,5 h beroende på artisten. Förband kan också uppträda före själva huvudartisten kommer upp på scenen. Förband brukar spela ca. 30 min. Om det finns både sittplatser och ståplatser så föredrar jag själv ståplatser eftersom man slipper närmare (ibland) och på samma gång släppa loss och dansa till musiken. Autografer är roliga att få som minne och vissa artister stannar kvar och ger en autograf men det beror helt på artisten men det är bra att vara förberedd med en papperslapp i fickan. Sen finns det också vissa konserter som har åldersgräns och då måste man ha en vuxen med som sällskap.
Hoppas du fick svar på dina frågor och njut sen av dina framtida konserter!
Kram Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatören Liselott