Konstiga drömmar
04.10.2017
Alltså jag bara måste berätta om mina drömmar åt er för jag tål inte att hålla de hos mig eller absolut inte berätta om dem åt någon utan att vara anonym.
Drömmarna har handlat om en person som finns i mitt liv på riktigt. Vi kan kalla honom min kollega. Han är betydligt äldre än mig (men ändå inte nån pensionär) men ändå betydligt äldre så jag trodde inte jag skulle attraheras av så mycket äldre män.
Först en natt drömde jag en helt okej men ändå väldigt konstig dröm där jag drömde att jag skulle ut på en resa med familjen. Det blev stressigt så när vi var vid flygplatsen hade vi inte hunnit få i oss någon mat. Då kommer denna kollega (så random att han skulle dyka upp, det skulle aldrig hända i verkligheten)med fru körandes i bil med köttsoppa i askar åt oss. De delar ut åt min familj men det räcker inte åt alla så bland annat jag själv blir utan. Jag uppskattar i drömmen min kollegas vänliga gest och hoppas att det bara var en vänlig gest. När jag vaknar tycker jag bara att det är udda att jag drömt om denna man och fru (frun som jag aldrig ens sett i verkligheten eller på foto). Men jag tänker ändå att det bara var en tillfällighet att jag drömde om dem.
Natten därpå kommer däremot den udda drömmen. Jag drömmer att jag har vänner på besök. Men det udda är att också denna kollega är hemma hos mig. Mina föräldrar är också hemma men befinner sig i något annat rum. Tillsammans med vänner och kollegan har vi en riktigt trevlig kväll med samtal och skratt. Ingen bryr sig om varför kollegan är där tills just innan alla ska gå. Då frågar en av mina vänner av mig och kollegan varför han är där och hur vi känner varann. Jag svarar att vi gör en uppgift ihop på jobbet (vilket stämmer med verkligheten). Då ler kollegan stort mot mig. Att någon attraktion finns i luften har jag däremot inte tänkt ännu i drömmen. Sedan åker alla hem i drömmen och jag går ut för att ta en svalkande skön kvällspromenad ensam utan desto mera tankar. Jag hinner bara gå en bit då min mamma plötsligt kommer utrusande från huset då hon sett mig gå iväg. Jag frågar vad det är och hon svarar "nog vet jag vart du är påväg". Jag kollar förvirrat på henne. "Nog ser jag vad som är pågång" säger hon och nickar mot kollegan långt borta. Först då ser jag hur han går på vägen långt i fjärran och förstår att han hade kommit promenerandes till mitt hus och nu promenerade hem (alla andra hade kommit med bil). Samtidigt förstår jag då också att min mamma tror att jag är på väg att gå ikapp honom och att vi har något på gång vilket hon inte skulle gilla. Först då inser jag i drömmen att han besökt mig för att vi är förälskade i varann och att min mamma har rätt att jag faktiskt helst av allt skulle springa ikapp honom. Sen vaknar jag upp.
I verkligheten har jag inte känt något liknande så detta är ytterst förvirrande och jag tänker bara på detta nu men kan som sagt inte dela detta med någon. Jag vill absolut inte tänka så här och undrar om något är fel på mig. Men förhoppningsvis kan jag gå vidare normalt efter att ha fått dela detta nu. Jag vill inte att konstiga drömmar ska göra att jag måste avbryta viktiga saker på jobbet (och det ska de ju heller inte behöva göra). Anonym tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.10.2017
Hej Anonym tjej!
Åååå vännen, det där är supernormalt!!! Och du är i mycket gott sällskap, för alla vi tre tjejer på kontoret har haft många, mycket liknande drömmar! Så där så att vi fortfarande kärvänligt retas med varandra när vi ser vissa karlar i matsalen eller i media. Jag har tex haft en het romans med en känd finlandssvensk politiker i drömmen, någon som jag inte ens träffat irl och som definitivt inte är min "vanliga typ" (och jag tydligen inte hans heller ;)). Det är faktiskt riktigt vanligt att jag drömmer om folk som jag skymtat under dagen tex på Facebook eller Instagram! Förr drömde jag också väldigt mycket om alla mina ex, men det har avtagit numera när jag nu spenderat halva livet med en och samma man.
Jag läste en bra förklaring på det här i någon psykologisk forskning. Se, under en natt drömmer vi hundratals drömmar, fast vi kommer bara ihåg en bråkdel av dem när vi vaknar. Det beror helt på var i både en dröm och i vår personliga sömnrytm vi är när tex väckarklockan ringer och huruvida vi reagerar på det vi drömde och därmed upprepar innehållet för oss själva då. Du har säkert märkt hur otroligt snabbt man kan glömma vad det var man drömde på bara någon sekund om man liksom inte "tar fast drömmen" på något vis. Nå, innehållet i drömmarna beror på själva syftet med att vi drömmer överhuvudtaget. Det primära syftet med att drömma är, enligt den här psykologiska forskningen, att sålla igenom dagens alla miljontals intryck, känslor, reaktioner, händelseförlopp osv. Vissa saker flyttas från korttidsminnet till långtidsminnet, vissa saker sållas bort, vissa ältas lite till osv. Tex måste vi sova tillräckligt länge varje natt för att minnen ska kunna "cementeras" eftersom det till och med hjärnkemiskt behövs tid för att skapas nya synapser mellan nervcellerna. Men om det är bankkoden, ett händelseförlopp i en TV-serie eller matteläxan som hjärnan väljer att bevara i minnet, ja det är sedan en gåta.
Ett annat syfte med drömmar är att förbereda oss på tänkbara händelser och situationer som vi kanske eventuellt skulle kunna råka in i, och då är det bra att redan ha "övat" lite på hur vi skulle kunna tänkas reagera då. Säg att du tex är lite rädd för din chef, då kanske du drömmer om flera möjliga olika scenarion där du möter chefen (mer eller mindre realistiska) och då reagerar du på olika sätt och olika saker händer i drömmen som gör att du kanske känner dig lite mer beredd på jobbet sedan - om din hjärna nu inte skrämt upp dig ännu mer.
När allt det här är gjort kan hjärnan fortsätta att drömma bara för att roa sig själv också. Eftersom hjärnan under drömmen har ganska frita tyglar, tex behöver den inte vara så noga med moraliska eller fysiska regler, så använder den fantasin i drömmarna ganska frikostigt. Därför kan den ganska så random tota ihop de mest osannolika kombinationer av dofter, känslor, sinnesförnimmelser osv tillsammans med glimtar av allt möjligt som både hänt under dagen eller som vi sparat i minnet. Därför kan man tex plötsligt i drömmen bli intresserad av de mest mystiska bekantskaper, både för att hjärnan lite vill testa hur det skulle vara att träffa någon nu romantiskt sett (men plockar slumpmässigt kanske ut en (o)lämplig bekant som huvudroll i din kärleksdröm) och för att den vill underhålla sig själv lite genom att njuta av ett litet romantiskt pirr. En del drömmar väcker ju verkligen känslor i oss, med fysiska symptom och allt - och då handlar det inte bara om att vakna kallsvettig med bultande hjärta efter en mardröm, utan även trevligare varianter av känslor.
Så bli inte förvånad om du tex hånglar upp den mest otippade kille i drömmen, någon du aldrig i världen skulle gära något sådant med på riktigt. Det var bara din hjärna som hade lite kul. Visst, det finns massor och åter massor av teorier om vad drömmar kan tolkas till (drömtydning), många menar sig ha bevis för sanndrömmars existens och det finns massor av åsikter om att drömmarna är det undermedvetnas sätt att berätta för oss vad vi egentligen tycker och vill. Ingen av dem har dock någon allmänt vedertagen sanning än i alla fall, sådär som Newtons första lag om rörelse, och även allt jag skrivit ovan är ju bara den teori JAG själv tycker låter mest vettig. Och eftersom vi har åsiktsfrihet kan jag ju egentligen inte säga vem som har rätt eller fel här. Jag tror ändå inte att någon skulle tolka din dröm som att du MÅSTE göra något skilt åt den här kollegan, du är fri att göra vad du vill, oavsett vad du drömmer :)
Sweet dreams <3
Hälsar Liselott