Konstigt
25.11.2021
Hej
Jag har mått dåligt ganska länge och kännt mig nedstämd. Känner mig ofta tom på nå sätt och ledsen och orkar int göra nånting. Sover dåligt och är trött. Jag zonar ofta ut och glömmer ofta vad nån just sagt åt mig och kan ligga hur länge som helst i sängen och bara stirra. Ibland har jag minnesluckor eller så känns det som att nått som hände igår kväll hände för jätte länge sen. Känns ibland som att jag drömmer och att jag är i en bubbla. Som ibland i skolan kan jag helt zona ut och glömma för en stund att jag är i skolan. Känns som att vissa saker inte händer påriktigt och som att jag inte finns där och känns som att saker är suddiga ibland, låter jättekonstit men det är svårt att beskriva. Har också ångest över nästan allt och känner mig stressad över små saker, orkar inte göra så mycket och allt känns mycket jobbigare än de borde vara. Jag undrar vad som är fel? Kan det vara att jag är trött och därför känns saker som att de inte är verkligt. Sover inte jättedåligt sover ändå 7h -8 h men ändå, kan man bli påverkad? Är det vanligt att känna att man drömmer och zonar ut? Har inte tänkt på det så mycket men min kompis har sagt att det inte händer för henne och att hon inte hört det förut. Så vad kan de vara?
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
26.11.2021
Hej,
Jag tror att du är på rätt spår då du undrar om det kan vara för att du är trött. Trötthet kan ta sig många uttryck, till exempel att man är frånvarande, får svårt att minnas saker och zonar ut. Det är vanligt att det blir så, så på det viset är det ingenting att oroa sig för.  Däremot om du känner dig trött och har svårigheter att minnas saker så behöver man nog titta lite närmare på vad som orsakar det. Din sömnmängd är relativt okej, men i din ålder får man gärna sova mer än du gör, även om man har bra med sömntimmar så kan det vara kvaliteten på sömnen som inte är så bra och då blir man trött. Se över temperaturen i det rum där du sover, har du en skön säng, rätt dyna osv? Hur är det i skolan? Känner du dig stressad, har du höga krav på dig, svårt att hänga med? Hur är det på vänfronten, har du någon nära vän du kan anförtro dig åt och umgås med?
Med tanke på att du upplever att en del saker är overkliga och inte händer så kan det vara så då man är ungdom för man har ofta en hel del på gång med tankar och känslor att hjärnan inte hänger med i alla svängar.
Kanske du kunde gå till er skolkurator och prata med hen, bara för att reda ut mer vad du kunde förändra för att bli lite piggare? Och det är förstås bra att ta upp om din koncentration och mentala närvaro kunde hjälpas upp. Det är alltid lättare för en professionell att hjälpa till då man träffar hen eftersom jag här inte kan få hela bilden av dina tankar och funderingar.
Vänligen,
Diana