Kriget
04.03.2022
Hej! Nu pratas det ju mycket om kriget mellan Ukraina och Ryssland, och är super rädd att det kommer bli krig i Finland också. Såg massor på tiktok om att Ryssland tänker attackera Finland och Sverige och är jätte rädd för det då jag bor i Finland och har både släkt och massa vänner i Sverige. Har tagit paus från tiktok för att de sprids så mycket falsk information där som bara skrämmer upp mig i onödan. Vet inte vem jag ska prata med då jag är rädd, är en tjej på snart 15 år så känns pinsamt att säga att jag är rädd för ngt jag knappast behöver vara rädd för. Vad ska jag göra? Rädd tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2022
Hej,
Det är nog väldigt många som känner precis som du gör just nu. Allting känns ganska osäkert och det är svårt att få några raka svar om någonting eftersom man helt enkelt inte riktigt vet.
Jag tycker att du gör helt rätt som har tagit en paus från Tiktok om du vet att det du ser där gör sig onödigt rädd. Utöver det så tror jag att det bästa man kan göra är att läsa pålitliga nyheter och försöka hålla sig uppdaterad om det som händer, men inom rimliga gränser. Där måste du också känna efter själv hur mycket information du klarar av att ta in, och om det känns för obehagligt så undviker du att läsa nyheterna i onödan. Jag tycker INTE att du skall känna att det är pinsamt att du är rädd, för krig är ju en väldigt allvarlig sak. Men just nu får vi försöka lita på att de som har ansvaret får vårt lands säkerhet kan sitt jobb, och det är många många människor över hela världen som gör allt de kan för att vi skall vara trygga.
Gå gärna och tala med t.ex. din skolkurator om du känner att du behöver berätta högt för någon. Kom ihåg att rädsla inte är någonting man behöver skämmas över.
Kram,
Tessi