Kritik
09.05.2016
Hej Decibel!
Är missnöjd. Man får vänta så länge på svar av er, har snart väntat i en vecka. Jag ställer även ofta frågor eftersom att jag mår dåligt och behöver svar så fort som möjligt för det har krisat sig i livet.
Och när jag slutligen får svar så är det inte till någon hjälp, börjar snarare må sämre.
Jag förstår att ni inte hinner svara direkt, men försök åtminståne svara ens något och lite snabbare, som en tröst ens om man mår dåligt.
Skulle också önska lite mer tips,råd o stöd/tröst i svaren, inte bara att det inte går att göra något. Om nån har något problem kanske ni skulle kunnan berätta om något liknande fall som ni hört om och hur det gick (om det gick bra då)?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.05.2016
Hej!
Tack för kritiken, vi tar den konstruktivt, för vi vill alltid bli bättre! Hela poängen med att vi finns här är ju att hjälpa er så gott det går med att leva era liv. Och ingen är ju perfekt, inte heller vi, så när ni berättar hur ni vill att vi ska hjälpa, så hjälper det ju oss att göra vårt jobb bättre.
Ingen arbetsplats är riktigt perfekt heller och just nu kan vi inget annat än att ursäkta oss med stress. Vi har varit underbemannade en månad innan Jennys vikarie Alexandra kunde börja, flera har varit sjuka och så har vi satsat hårt på en megastor projektansökan, som förhoppningsvis ska kunna erbjuda er användare massor mera inom kort. Men nu ser det ljusare ut och vi kan koncentrera oss på vårt grundjobb, att svara på frågor och sammanställa infosidor som kan vara unga till hjälp. Så visst ska vi skärpa oss :) Vi försöker dessutom hålla hög kvalitet på våra egna svar (vi kan inte påverka så mycket hur exempelvis Ungdomsliv-Nuortenelämä, som svarar på frågor från andra än våra medlemskommuner, svarar), så då svänger vi inte heller ihop dem på 10 minuter, utan de tar tid att skriva.
Men sedan är det ju tyvärr det också att vi inte alltid KAN hjälpa. Många gånger skulle vi önska att vi hade ett magiskt trollspö att använda på era problem så att de bara POFF skulle försvinna. Men vissa saker går inte att lösa med lite råd och knep, info eller erfarenheter. Som att ta sig igenom tonårstidens humörsvängingar eller få exet att gilla en igen eller skaffa fram sommarjobb åt er eller göra era misstag ogjorda. Inte heller vill vi ju linda in er i bomull och säga att allt nog blir så bra, så bra, helt av sig själv utan att ni behöver anstränga er. Det är ju inte att hjälpa på riktigt - det är kanske skönare att höra, men inte riktigt sant och gör ingen lyckligare i längden. Många av problemen som unga skriver till oss om är sådana som de själva måste kämpa för att lösa, anstränga sig, ha tålamod, ändra på sig själva eller acceptera. Det är inte kul att höra, även när man nog redan vet det vi sa innerst inne, och det är alltid lättare att bli sur på oss istället som sa det högt.
Som sagt, vi jobbar hela tiden med att bli bättre på att hjälpa, stöda, trösta och råda, så tack för feedbacken <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna