Läs glasögon
16.02.2023
Hej!
Jag lider inte av dubbelseende! Min syn är jätte bra, men vill gärna ha läsglasögon då jag läser. Tycker att de e bara skönare och texten blir närmare och större. Kan det skada mina ögon?? Är det okej med läsglasögon utan att besöka läkare?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.02.2023
Hej,
Om du har märkt själv att det känns bättre att använda läsglasögon då du skall se på nära håll så har du antagligen helt rätt. Jag tycker att det första du skall göra är att gå till din skolhälsovårdare och be hen kolla din syn, så kan du få det bekräftat att du behöver läsglasögon. Det är nog bra att du åtminstone går via hälsovårdaren eller en optiker för att få synen granskad, för på det sättet kan man också följa med hur/om det utvecklas. Skillnaden mellan en optiker och en ögonläkare är att optikern kan kontrollera din syn och då säga exakt vilken styrka du behöver på glasögonen, medan en ögonläkare kan ta ställning till om det eventuellt finns någon bakomliggande ögonsjukdom som orsakar olika problem med synen eller orsakar andra symtom i/från ögonen.  Många optiker har specialerbjudanden med jämna mellanrum där man får testa sin syn gratis utan att själva undersökningen kostar.
Förutsatt att du har samma synfel på båda ögonen så är inte glasögonen nödvändigtvis dyra, medan de ofta är dyrare om man t.ex. har ett brytningsfel och därmed har olika god syn på ögonen. För att man själv skall må så bra som möjligt (inte få huvudvärk, bli trött i ögonen osv.) är det förstås viktigt att man har rätt styrka på glasögonen. Därför tycker jag att det bästa skulle vara om du fick synen kollad så att du säkert har rätt glasögon för just dig.
Kram,
Tessi