Linser
02.04.2017
Hej!
Jag har använt dagslinser till och från sedan jag var 14 år gammal, men har nu funderat på att byta till månadslinser eftersom det är förmånligare. Är det bara att byta eller borde jag gå till en optiker? Kontaktlinsormen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.04.2017
Hej Kontaktlinsormen!
Om du borde gå till optikern först beror nog mest på när du gick och kollade ögonen senast. I ungdomen kan ju både synen (styrkan) och ögonhälsan förändras ganska hastigt, tex för att kroppen växer och förändras och för att alla unga kanske inte alltid lägger så stor fokus på att sköta linserna (tex timmar/dag) så himla by the book alla gånger. Så är det mer än ett år sedan du kollade ögonen senast, så borde du nog göra det före du byter sort.
Dessutom är det ju inte alltid så att alla typers och märkens linser passar en viss individs ögon, så det vore smart att ta en linstyp de rekommenderar åt just dina ögon och inte tex köpa random sort billigt på nätet. Sedan när du vet vilket märke och sort som passar för just dina ögon kan du ju såklart köpa samma förmånligare på nätet ;)
Hälsar Liselott