mediciner på nätet
27.09.2014
Jag googlade på olika naturläkemedel och råkade hitta den här sidan: http://megaustabs.com/
Kan det vara lagligt att beställa dessa läkemedel till Finland samt kan man lita på en sådan hemsida? H
Jonny Bjorkstrom
Teknikexperten Jonny svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
01.10.2014
Hejsan H
Vi ska kolla med våra polisexperter och vår teknikexpert hur det ligger till med detta. Återkommer så fort vi fått svar :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Jag arbetar inom polisen och din fråga berör kanske mer Tullens område eftersom den gäller import, men jag kan försöka besvara dina funderingar. Bäst är dock att kontaktar åtminstone Tullen och får nedanstående bekräftat av dem innan du handlar via sidan http://megaustabs.com/ eftersom jag inte med 100 % säkerhet kan garantera att jag ger dig rätt fakta.
Jag läste på Tullens hemsida (www.tulli.fi) och hittade därifrån i korthet följande gällande import av bl.a. läkemedel och naturkost:
Inom EES-området (alltså andra EU-länder + Norge, Island och Liechtenstein) kan man från ett lagligt distributionsställe för läkemedel, t.ex. ett apotek, per post beställa receptbelagda läkemedelspreparat, egenvårdsprodukter, naturläkemedel samt registrerade eller icke-registrerade (kräver försäljningstillstånd) homeopatiska eller antroposofiska produkter för högst tre månaders behov åt gången.
Den som tar emot receptbelagt läkemedel i Finland skall ha med sig receptet från läkaren när man hämtar ut medicinen. Det är förbjudet att köpa och ta emot läkemedelspreparat per post från en stat utanför EES-området.
Jag kontrollerade sidan http://megaustabs.com/ och konstaterade att de har kontaktuppgifter både till USA och Storbritannien. Varifrån deras preparat för försäljning sedan sist och slutningen postas, lämnade för mig oklart. Storbritannien tillhör ju EES-staterna i och med sitt EU-medlemskap och därför torde det vara okej att handla via http://megaustabs.com/ till Finland så till vida att varorna verkligen sänds från Storbritannien. Är avsändaren placerad i USA eller annanstans utanför EES-staterna, så är det inte längre lagligt att ta emot försändelsen till Finland. Om jag personligen skulle hitta något att köpa av http://megaustabs.com/, så skulle jag nog skicka och fråga försäljaren först varifrån produkterna skickas, så att det inte är någonting som hamnar i beslag i tullen när det kommer till finska gränsen från ett olagligt land.
Vidare så läste jag på Tullens hemsida att läkemedel som levereras per post överlämnas endast till en person som kan påvisa att produkten har köpts för hans egen medicinering. I fråga om receptbelagda läkemedel påvisas detta med recept eller med läkarintyg.
Ett läkemedelspreparat måste enligt Tullen ha ett försäljningstillstånd i den stat där det är köpt. Läkemedlet ska köpas hos en aktör som har rätt till detaljdistribution av läkemedlet.
På Tullens hemsida definieras näringstillskott som färdigt förpackade, energifattiga produkter som säljs som livsmedel, innehåller vitaminer eller mineraler eller dessa båda och som inte är i sedvanlig livsmedelsform. Näringstillskott kan vara i form av piller, kompretter, tabletter, pastiller, pulver eller lösningar. Dessa produkter är avsedda för att komplettera kosten. Vissa av dem kan inte importeras till Finland trots att de är tillåtna i något annat EU-land. En utländsk naturprodukt eller ett annat preparat kan nämligen i Finland klassificeras som läkemedel. Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet, Fimea, har listat vad som räknas som läkemedel i Finland. Finns ämnet eller naturläkemedlet på Fimeas läkemedelsförteckning, så omfattas naturkosten av samma bestämmelser som gäller import av läkemedel. En privatperson eller ett företag kan begära att Fimea mot ersättning klassificerar en naturvårdsprodukt innan man importerar den.
Livsmedelsverket (www.evira.fi) ger vid behov mers information om naturprodukter och näringstillskott. Tilläggsfrågor om läkemedel, naturläkemedel och medicinska homeopatiska oah antroposofiska produkter besvaras av Fimea (www.fimea.fi).
För övrigt så är det enligt Tullens hemsida förbjudet att överhuvudtaget anskaffa eller ta emot djurläkemedel per post från ett område utanför Finland.
Dessutom så är det inte heller tillåtet att per post anförskaffa eller ta emot läkemedelspreparat som innehåller narkotika från ett område utanför Finland.
Du funderade på ifall man kan lita på hemsidan http://megaustabs.com/ eller inte. De påstår sig vara ett helt lagligt företag med helt lagliga produkter, men sådant är väl egentligen inte så svårt att skriva ut fast det inte stämmer, eller hur? Jag kan inte avgöra på basen av deras hemsida om de är lagliga eller inte.
Inte det lättaste att importera naturläkemedel, verkar det som, och jag kan tänka mig att kontrollen är ganska hård numera i tullen med tanke på att det säkert görs försök till att importera många olagliga läkemedel och preparat också. Otrevligt skulle ju vara ifall man hamnar i bryderier med eventuella extra avgifter och onödiga straff för att man trott att man gjort rätt! Därför rekommenderar jag att man kontrollerar med alla möjliga instanser innan man skrider till verket.
Om du planerar att importera ett naturläkemedel från utlandet och bestämmer dig för att göra det via http://megaustabs.com/, så skulle jag om jag var du först av allt ta reda på från vilket land naturläkemedlet kommer att skickas så att det som tidigare skrivet inte beslagtas i tullen för att avsändarlandet är olagligt. Därefter skulle jag kontrollera med Fimea att naturläkemedlet verkligen är lagligt i Finland. I något skede skulle jag också fråga av Tullen ifall de godkänner http://megaustabs.com/ som försäljare eller inte. Jag nämnde ju i början av texten att man får importera läkemedel och naturkost inom EES-området från ett lagligt distributionsställe för läkemedel. Hur de avgör vad som är ett lagligt eller ett olagligt distributionsställe, kan nog Tullen själv bäst svara på.
Hälsar Johanna Westerlund, polis
Här kommer ännu ett svar:
Hej!
Om det är olagligt eller inte tror jag polisen kan ge bättre svar på men det beror väl på vilken typ av läkemedel det är och om det är narkotikaklassat eller ej och då är risken stor att det fastnar i tullen.
Däremot är jag försiktig med att beställa saker man äter (speciellt piller) via nätet eftersom man inte vet vad de innehåller, kan vara enbart ”sockerpiller” eller någon form av narkotika eller coktail på flera ämnen (även sådant som inte är avsett för att stoppa i munnen). Om man kan lita på produkter från just den aktuella sidan kan jag inte uttala mig om då jag inte hittar någon feedback på nätet.
Tänk även på att produkterna kommer från ett icke EU lan vilket betyder att de ganska säkert skall tullas och tullavgift tillkommer.
/Jonny