Min helixpiercing läker inte helt
17.12.2022
Hej Decibel!
Jag skaffade en helixpiercing för ganska exakt ett år sedan men den har ännu inte läkt helt och hållet. Det är inte rött och ömmar inte alls (förutom om jag råkat slå i den eller liknande, men då går det alltid om inom ett dygn, max två) men det kommer ännu sånt där gegg ur den som bildar en skorpa. Någon gång då det varit ömt har det kommit pyttelite blod, men aldrig annars. Försöker att röra den så lite som möjligt.
Jag följde piercingstudions instruktioner och använde saltlösning 2 ggr/dag den första månaden och sen 1 gg/dag några månader till. Undvek också att ha mössa och hörlurar då. Sover ännu bara på min andra sida.
Det enda som kanske har varit fel är att jag bytte till en ring efter fyra månader MEN det var samma piercingstudio som sa att det var okej och gjorde det åt mig (flera vänner har efteråt kommenterat att det var konstigt tidigt att få byta, så det gör mig lite osäker).
Vad borde jag göra för att få min helix att läka? Byta smycke? Saltlösning varje dag? Bara ha tålamod?
Tack på förhand!!

Ungdomsinformatör Kix svarar
21.12.2022
Hejsan!
Tack för din fråga.
Helixpiercingar kan vara knepiga att läka, på grund av brosket som de går genom samt faktumet att de sitter på ett sånt ställe på örat som har lätt för att ”ta i” saker.
Det är ett bra tecken att piercingen inte ömmar och inte är röd. Det tyder ändå på att majoriteten av läkningen har gått bra. Det är också bra att du undviker att röra den i onödan – när en piercing bildar skorpa så kan det ju vara väldigt frestande att fara dit och knapra så det är bra om du kan hålla dig. Använd en våt tops istället eller tvätta av smycket i duschen.
Det att piercingstudion bytte till en ring efter fyra månader var nog helt okej, jag antar att de också tittade på piercinghålet och skulle inte ha satt dit en ring om det inte såg tillräckligt läkt ut. Man måste ju byta bort det långa första piercingsmycket, och om man väljer ring eller stav är lite av en smaksak plus att det är svårt att förutse hur ens kropp funkar om man inte redan har många piercingar – vissa upplever att ringar funkar bättre för den sista läkningen, och andra upplever att stavar funkar bättre.
Det är inte helt ovanligt att det ännu kan komma vätska ibland och en skorpa på broskpiercingar efter den tid som du har haft den, och tålamod krävs med alla piercingar, men jag förstår att du skulle vilja att den skulle läka helt nu när det ändå gått en del tid, speciellt när du ändå har gjort allt rätt med saltskölj och att inte sova på den.
Det som du skulle kunna prova göra är att fara tillbaka till din studio och diskutera dessa saker, samt fundera om du borde byta tillbaka till en stav, ifall det ändå är nåt med ringen som inte riktigt funkar för ditt öras anatomi innan piercingen har läkt till hundra. Ifall det funkar med stav och piercingen verkar läka bättre igen så går det säkert att prova byta tillbaka till ring igen sen, när det är bättre läkt.
Minns du vilket material din ring är? De flesta studior piercar med smycken i titan, men sen när piercingen har läkt så kan man välja mellan smycken i kirurgiskt stål (lite billigare och funkar för de allra flesta) eller titan (lite dyrare men det renaste möjliga materialet så om man är känslig mot olika metaller så är det titan man borde ha). Ifall du har kirurgiskt stål nu så kunde du prova byta till titan.
Använder du någon antiseptisk lösning? Om det är så, så kan det vara att du använder för mycket av den / för ofta, för det kan torka ut piercingen så att den inte riktigt vill läka. Tillsammans med saltskölj är det dock okej, eftersom det neutraliserar PH och så vidare. Saltskölj är dock bra att göra med jämna mellanrum, även på läkta piercingar, för att ”fräscha upp dem” :)
Jag hoppas din piercing snart blir bra!
Mvh, Kix
Piercare